Een naamgrap is alleen leuk als er een kern van waarheid in zit. Dat is bij Transvertragia geen probleem.
Op 15 maart 2024 vliegt Portugal Portal-collega Janwillem met Transavia van Faro naar Amsterdam. Janwillem reed de laatste jaren met de auto naar Portugal, maar deze winter vloog hij voor het eerst sinds lange tijd weer heen en weer. Zijn vlucht loopt vertraging op, pas 3 uur en 17 minuten na de geplande tijd vertrekt het toestel richting Amsterdam, maar de piloot geeft plankgas en Janwillem komt na middernacht aan op Schiphol met ‘slechts’ 2 uur en 49 minuten vertraging.
Dit kan geen toeval zijn. In 2023 vloog ook ik slechts één keer heen en weer met Transavia en mij overkwam eigenlijk precies hetzelfde. Vertraging van ruim drie uur bij vertrek maar een piloot die de sokken erin zette en uiteindelijk ‘slechts’ 2 uur en 57 minuten te laat aankwam. Ik schreef er hier in geuren en kleuren over.
De grens van drie uur vertraging is ontzettend belangrijk voor vliegmaatschappijen. Volgens EU-regelgeving moeten ze aan passagiers die op het traject Faro-Nederland/België meer dan drie uur te laat aankomen, een boete betalen van €400. En dat is nog los van de werkelijke kosten die de passagier heeft, zoals maaltijden, vervoer en eventueel zelfs overnachtingen. De maatregel is ingevoerd om de vliegbedrijven te dwingen een eind te maken aan het structureel overboeken. Dat werkte als volgt: voor iedere vlucht werden gewoon een aantal tickets te veel verkocht, omdat nu eenmaal altijd een aantal passagiers niet komt opdagen. Die paar passagiers die dan echt niet meer meekonden, werden overgeboekt op de volgende vlucht en kwamen dan rustig een halve of hele dag te laat aan. Om die praktijk te beëindigen is de €400-boete bij een vertraging van meer dan drie uur ingevoerd. Komt echter een heel vliegtuig te laat aan, dan gaat het hard. Reken even mee, 189 passagiers × €400 is een schadepost van een slordige €75.000. Voor zo’n bedrag wil een vliegbedrijf wel wat sneller vliegen, ook al kost dat meer brandstof.
Tijdens de vlucht vertelt de piloot dat de vertraging ontstond door mist op de eerdere bestemming Sevilla. Daar kon het toestel niet landen en moest het terug naar Eindhoven. Dat kan waar zijn, maar is maar de helft van het verhaal. Vliegtuigen kunnen namelijk zonder problemen gewoon landen in de dichte mist, landingen worden immers toch al vaak uitgevoerd door de automatische piloot. Het probleem is dat bij mist vliegtuigen meer afstand moeten houden tot elkaar en aangezien de planningen vaak erg krap zijn leidt dat tot annuleringen en vertragingen. Daarom konden ze ook niet doorvliegen naar Faro, wat hemelsbreed maar 178 kilometer van Sevilla ligt, maar vlogen ze 2.400 kilometer terug naar Eindhoven. Overigens is slecht weer wel een overmachtreden voor de luchtvaartmaatschappij, maar dat geldt niet voor de vervolgvlucht van het toestel dat daardoor ook vertraging oploopt. Dat is immers een kwestie van planning.
Janwillem mist dus op 11 minuten na zijn vergoeding van €400 maar tikt wel €88 af voor de taxi die hem naar huis brengt, openbaar vervoer gaat al niet meer als hij zijn koffers van de band heeft gehaald. Janwillem kreeg van Transavia een tegoed van €3,50 voor een kop koffie of een koek. Niet allebei, dat lukt niet met luchthavenprijzen.
Het lijkt alsof de EU met haar limiet van drie uur vertraging onbedoeld een soort van acceptatiegrens heeft gecreëerd. Transavia doet er alles aan om onder die drie uur vertraging te blijven want dan is het nog geen probleem, zo voelt het bij de klant én bij het personeel. Om diezelfde reden betaalt Transavia passagiers dus nauwelijks of geen vergoeding van extra kosten. En passagiers lijken dat nog te accepteren ook. Janwillem declareerde de taxikosten niet eens bij Transavia omdat ze ’toch immers binnen de drie uur zijn aangekomen’. Maar dat mag dus wel, volgens de rijksoverheid kun je al vanaf twee uur vertraging kosten als gevolg van een vertraging bij de luchtvaartmaatschappij declareren. Daar lijken helaas verder geen harde regels voor te bestaan, maar in alle redelijkheid zou Transavia die taxi natuurlijk gewoon moeten betalen. En ook een serieuze maaltijd in plaats van €3,50 voor een kop koffie. Een andere misvatting is dat die €400 boete bedoeld is ter dekking van kosten. Nee dus, gemaakte kosten moeten gewoon ook nog worden vergoed.
De term ‘Transvertragia’ is door Janwillem van der Ent bedacht en ik geef toe dat ik daar best jaloers op ben.
Onlangs in de pers:
Wie Transavia boekt heeft 35% kans op annulering of vertraging (Luchtvaartnieuws, 6 maart 2024).
Transavia ook in 2024 weer tekort aan toestellen (Maxvakantieman, 22 maart 2024).
Transavia liet stagiairs werken als boordpersoneel (NOS.nl, 9 april 2024)
Chris Hunefeld zegt
Herkenbaar verhaal. Toen ik in januari 5 nachten bij Janwillem, toen hij in Armação de Pêra bivakkeerde, op bezoek ben geweest en terug vloog naar Schiphol had ook mijn vlucht een vertraging van “slechts” 30 minuten. Het lijkt wel of Transvertragia de vertraging in de vluchtschema’s inbouwt want, o wonder, ik kwam precies op tijd op Schiphol aan. Ook hier dus een half uur ingelopen op de vliegtijd.