Op 27 juli 2024 overleed Mísia. Ik had nog nooit van haar gehoord maar President Marcelo Rebelo de Sousa wel en die vond haar dermate relevant dat hij er melding van maakte op de presidentiële website.
Mísia was een niet alledaagse fadista. Ze werd geboren in Catalonië (Spanje) als dochter van een Portugese vader en Catalaanse moeder. Ze groeide op in Porto waar ze met de fado werd geconfronteerd. Ze vernieuwde de fado door er eigentijdse instrumenten aan toe te voegen en soms te zingen in andere talen.
Een dag later ontvingen we op de redactie-e-mail van Portugal Portal een bericht van Marga Kramer – Bollen over haar persoonlijke ervaring met Mísia in Nederland:
Wanneer en hoe ik de muziek van Mísia heb leren kennen, weet ik niet meer. In ieder geval lang voordat ik in Portugal kwam wonen. Ik verstond geen woord van wat ze zong maar haar stem en het gevoel wat ze overbracht, raakten me. Toen ze op kwam treden in Nederland in Vredenburg, Utrecht, kocht ik met een vriendin gelijk kaarten. In een uitverkocht huis kwam er een kleine frêle vrouw het podium op lopen, zo klein en fragiel als Piaf. Toen ze de eerste noot zong stond het kippenvel me gelijk op de armen. Rechtstreeks de ruggengraat in qua gevoel. Het was een avond om nooit meer te vergeten en ik wilde zeker bij een volgende gelegenheid nog een concert bijwonen.
Die kwam een jaar later: Mísia trad op in Groningen. De kaarten waren geregeld, maar twee weken van tevoren stond er ineens een bericht in De Volkskrant dat het concert niet door ging vanwege interviewverplichtingen van de zangeres in Spanje. Daar was ik redelijk ontstemd over. Ik had 4×4 euro reserveringskosten moeten betalen en die was ik kwijt en ik vond de reden van annuleren wel heel bijzonder. Ik heb Mísia gemaild en verteld dat ik teleurgesteld was dat ze het concert afgezegd had om reden van een interview en dat 16 euro voor een student best veel geld is om kwijt te raken. Ik kreeg de volgende dag een e-mail terug. “Thank you for informing me about the reason for cancellation. Good to know. Because it is not true that this was the reason. For my next concert in Paradiso in Amsterdam I will put you on my guest list. (2 persons)”. Blijkbaar had de concertorganisator het contract niet voor elkaar en Mísia wist niet dat haar naam te grabbel werd gegooid. We stonden inderdaad op de gastenlijst. Mísia in dé muziektempel van Amsterdam. Hoe mooi wil je het hebben.
Muziek is persoonlijk, maar voor mij is Mísia de grootste sinds Amália Rodrigues.
Muziek is persoonlijk zoals Marga terecht schrijft.
Een dag na haar dood hoorde ik Mísia voor het eerst.
Ik nodig iedere lezer uit ook eens naar Mísia te luisteren:
Mísia op wikipedia (nl)
Mísia op wikipedia (eng)
Jurgen zegt
Hai Cees,
Gaarne de uitnodiging aanvaard.
Kende haar evenmin. Heb gezocht naar Fado nummers van haar en ben na het eerste nummer al helemaal verkocht.
https://youtu.be/2Fx_dRltqqQ?si=GFTmFK7HHMZo0fFd
Wat een stem, wat een mooie song, wat een gevoel, fantastisch!
Zie Mísia als net zo’n buitenbeentje als Cristina Branco. Vorig jaar nog naar een optreden van haar in Porto geweest, heel bijzonder.
Dank aan Marga voor haar mooie relaas.
Jurgen
Hanneke Rijkelijkhuizen zegt
heel erg mooi! blij dat ik dit artikel nu (pas) zie. Ook een prachtig verhaal van Marga Kramer!