Low cost vliegen is sinds de pandemie niet meer wat het was. Zomer 2023 betaal ik voor mijn retourticket van Portugal naar mijn vaderland maar liefst €668, een record. Geboekt al in maart dus geen last minute prijs. Mijn vorige duurste ticket was in 1998, kostte (omgerekend) €330 en daar zat een lekkere maaltijd en vrijwel ongelimiteerd drank bij inbegrepen. In februari 2013 betaalde ik €49 voor een retour, mijn laagterecord.
Terugreis vertrek 18h45, aankomst 20h55 (PT)
De heenreis verloopt voorspoedig maar de terugreis is een ander verhaal. We zitten net bij de gate als we een sms van Transavia krijgen: helaas is uw vlucht vertraagd. Nieuwe vertrektijd 20h20, dat is een uur en 35 minuten vertraging. We waren netjes op tijd op de luchthaven dus we hebben flink wat tijd te doden. We krijgen geen eet- of drinkbon. Bij eerdere vertragingen kwam er altijd een medewerker van de luchtvaartmaatschappij met vouchers voor de luchthavenhoreca maar we zien helemaal niemand van Transavia. Niet veel later krijgen we een tweede sms: helaas is uw vlucht nog verder vertraagd, vertrektijd is nu 21h00. De vertraging is al opgelopen tot twee uur en een kwartier.
Compensatie
Ik herinner me iets te hebben gelezen over luchtvaartregels van de EU en sla aan het googelen. Ik heb immers tijd om te doden. Op de website van de EU vind ik de dwingende bepalingen: als een vlucht binnen de EU meer dan 3 uur vertraagd aankomt, heeft de passagier recht op een compensatie van ten minste €250. Als de afstand groter is dan 1.500 kilometer is dat maar liefst €400. En van Amsterdam naar Faro is 1.970 kilometer vliegen. Ineens realiseer ik me dat deze vertraging wel eens heel gunstig voor ons kan uitpakken. Als je op een vliegticket van €668 een vertragingsvergoeding van €400 krijgt is dat wel een hele grote slok op een borrel. Ik lees verder dat het om de aankomsttijd gaat, en dat is van belang, want vliegtijden zijn bijvoorbeeld onderhevig aan weersomstandigheden. Ik ga ineens zitten hopen op verdere vertraging.
De EU heeft een rigide compensatiesysteem ingevoerd om een einde te maken aan de praktijk van het overboeken van vliegtuigen. Maatschappijen boekten vrijwel standaard te veel passagiers op een vlucht en schoven de klanten die niet meer mee konden dan door naar de volgende.
De hoogte van de compensatie staat geheel los van de prijs van het ticket. Zou je voor €50 een retourtje Portugal kopen en zouden beide vluchten meer dan drie uur vertraagd aankomen, dan kun je €800 claimen.
De luchtvaartmaatschappij kan wel overmachtsituaties aanvoeren zoals bijvoorbeeld een medisch noodgeval of slecht weer. Maar een staking van het eigen personeel of een technisch probleem is bijvoorbeeld geen overmacht. Overigens vervangt deze compensatie niet het recht op vergoeding van werkelijke kosten zoals maaltijden en overnachtingen.
Die moeten ook gewoon worden betaald.
Website
Voor de zekerheid (ik heb toch tijd zat) struin ik de Transavia-website nog even af en vind er inderdaad keurig de EU-bepalingen voor vertragingen. De passagier moet wel zelf aan de bel trekken, na aankomst. Maar dat kan gelukkig online. Ik haal nog maar een biertje, want Transavia heeft nog steeds niemand naar de wachtende klanten bij de gate gestuurd, maar dat maakt mij nu niet meer uit. Ik hoop op nog eens 45 minuten vertraging want die zijn ons €400 per persoon waard. Maar die extra vertraging komt er niet, om 20h30 worden we gevraagd ons klaar te maken voor het instappen. Dan neemt de grondstewardess de microfoon en roept om dat ‘in verband met de wereldjongerendagen er extra veiligheidsmaatregelen gelden in Portugal, we verzoeken alle passagiers vóór het instappen hun ID-kaart of paspoort te laten scannen bij de balie’. Het klinkt als muziek in mijn oren. De vlucht zit vrijwel vol en bij de balie zitten maar twee medewerkers die de identiteitsbewijzen van bijna 200 passagiers moeten gaan scannen. Dat redden ze nooit in 45 minuten denk ik, en begin mij alvast rijk te rekenen.
Vertrek 22h08
Uiteindelijk vertrekken we drie uur en 23 minuten te laat. Ik zit gniffelend in mijn stoel en vraag aan de purser of we nu eindelijk iets te eten en te drinken aangeboden krijgen. Helaas, we moeten gewoon kopen en dan kunnen we na aankomst dat online terugvragen. Wel bonnetjes bewaren, ook die van Transavia dus. Echte warme maaltijden zijn er niet dus het wordt een pastasoepje, heet water op een droge massa gegoten. Het voelt alsof de piloot extra snel vliegt. Kan dat eigenlijk, extra gas geven in een vliegtuig? Het blijkt van wel, het kost extra brandstof en het is ook extra milieuvervuilend, maar piloten kunnen wel degelijk de opdracht krijgen om sneller te vliegen. Ik reken uit dat als alle 189 passagiers van deze vlucht hun €400 zouden claimen, Transavia een schadepost van zo’n €75.000 heeft. Vandaar dat de piloot plankgas geeft. Ik hoop maar dat hij geen veiligheidsrisico’s neemt…
Aankomst 23h52
Ik ben eigenlijk niet eens verbaasd dat de vlucht nog net binnen de limiet van drie uur aankomt. Maar wel teleurgesteld natuurlijk. De piloot is erin geslaagd om 26 minuten in te lopen. De geplande vluchttijd was 3 uur en 10 minuten, maar het kan dus blijkbaar bijna een half uur sneller.
Compensatie
De volgende dag blijkt de website van Transavia snel en goed te werken. Ik krijg direct de melding dat ik geen recht heb op een schadevergoeding want Transavia was immers geen drie uur te laat maar slechts 2 uur en 57 minuten. Maar mogelijk krijg ik wel een vergoeding van gemaakte kosten. Die claim ik ook online maar ik krijg al binnen een dag bericht dat de paar tientjes die we uitgaven aan eten en drinken niet worden vergoed. Dat is me te gortig en ik antwoord per omgaande dat ik daartegen een klacht wil indienen. Tot mijn verrassing krijg ik daarop al binnen een half uur het bericht dat er toch kosten zullen worden vergoed. Het lijkt erop dat Transavia de oude methode volgt van ‘alles afwijzen totdat de klant begint te mekkeren’. Dat verwacht je niet in deze eeuw.
Biertje
Saillant is dat Transavia mijn eten en koffie vergoedt maar mijn gedeclareerde biertje niet wil betalen omdat dat geen eerste levensbehoefte is, zo schrijft het bedrijf. Ik schiet in de lach. Wat gênant voor dit ooit zo trotse vliegbedrijf. Later zie ik in mijn e-mail dat we na de tweede vertraging een credit van maar liefst €3,50 per persoon hebben gekregen op onze boardingpass om iets te eten en te drinken te kopen. Helaas stond dat niet in de sms dus we kwamen er pas de volgende dag thuis achter. Een kop koffie kun je daar nog net voor kopen op Schiphol, of een gevulde koek, maar niet allebei.
Low cost wordt low service
Low cost vliegen betekent bij Transavia dus alleen maar dat de service aan de klant zo beperkt mogelijk wordt gehouden. Ik heb in mijn leven inmiddels ruim 600 keer gevlogen, in mijn recordjaar vloog ik 81 keer. Ik heb al heel wat vertragingen en omboekingen meegemaakt, maar zo slecht ben ik nog niet behandeld. Transavia heeft in 2023 enorme problemen met vliegtuigen en heeft al honderden vluchten geannuleerd. Vandaag heeft Transavia op drie minuten na de EU-compensatieregels ontweken door veel te snel te vliegen.
De tijd dat Transavia net wat fijner was dan Ryanair of Brussels Airlines lijkt definitief voorbij.
Bronnen
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm#compensation-delay-1
https://www.aviclaim.nl/blog/soms-geven-we-extra-gas-om-op-tijd-te-komen/
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5386469/transavia-vluchten-schrappen-juli-augustus
Michiel van Dam zegt
SPL-FAO met HV al eens in 2 uur 35 minuten gedaan. Gashandle opengedraaid? Nee, wind mee.
Voor de niet-vliegers, de bovenstaande afkortingen zijn geen geheimtaal, wel codes: Schiphol-Faro met Transavia.
De retourvlucht duurt meestal langer, iets meer dan 3 uur, tenzij de noorderwind gedraaid is.
herman zegt
Low cost is transavia al tijden niet meer, low service was ook al de norm. Als je alles bij elkaar telt wat je er los bij moet kopen is soms KLM of TAP net zo duur. KLM doet dan wel aan service, TAP weer niet (echt). Maar soms wil je niet van of naar Amsterdam maar Rotterdam of Eindhoven en dan is er geen keuze. En Ryanair? Die hebben we al lang geleden in de ban gedaan.
Mara zegt
ik vlieg ongeveer 6 x per jaar en dat al 13 jaar lang met Ryan Air
Nog nooit problemen gehad, of er geen probleem van gemaakt,
en tegen goeie prijzen
Max 100€ retour maar meestal veel lager
Wat ik niet begrijp is waarom men 100% service wil voor zo weinig mogelijk geld.
Men weet dat men vliegt met een low cost vlieg mij.
Ga er bang te voren van uit dat niet alles soepel verloopt en accepteer dat.
dat gezeur altijd dat alles perfect moet gaan.
Niets in het leven is perfect om het vliegen niet een ook d de bus of trein niet.
relaxte Groetjes mara
Cees Groenewegen zegt
Beste Mara, jammer dat je vindt dat ik zeur. Ik betaalde €668 voor mijn ticket, kwam bijna drie uur te laat aan, en ik weet uit (helaas ruime) ervaring dat andere maatschappijen bij zo’n vertraging dan rondkomen met eet- en drinkvouchers voor ruime bedragen, omdat tegen de tijd van aankomst werkelijk alles gesloten is. Dat vind ik niet zeuren, maar jij mag je eigen mening hebben.
Giny van Ommen zegt
Ik moet je gelijk geven Cees. Ook wij hebben ruime ervaring Nederland (soms Weeze) -Faro. Wij vliegen het meest met Ryanair en al jaren! en soms met Transavia, en ik moet zeggen…. nog nooit vertraging gehad met Ryanair, wel vaker met Transavia.
En die Europese regel is er nu eenmaal en niet voor niets, dus heel normaal dat je daar dan gebruik van zult maken mocht het nodig zijn. Heeft niks te maken met Low-Budget firma’s.
Dus gezeur?? nee hoor gewoon iets waar je recht op hebt.
Gerard Bos zegt
Cees, fijn dat je dit onder de aandacht brengt. Heb regelmatig met Transavia gevlogen. Vertraging tot volledige vluchtannulering. In de vroege ochtend twee grondstewardesssen om bagage af te geven. Zo traag als kippenstront en uiteindelijk was de gate gesloten. Servicedesk opende om 7.00 en zei dat we nieuwe tickets moesten kopen om naar huis te komen. Niks de schuld van Transavia – de klant is schuldig, ook al had ik bijna twee uur in de rij gestaan. Incheckbalie was verkeerd aangegeven. Nooit meer.
Josephine zegt
Interessant en informatief artikel. Bedankt Cees
Jan Koenders zegt
Beetje off-topic maar het verbaast me hoe duur vliegen op Faro is, retours Lissabon dit jaar 150 pp incl. 1 grote koffer, meestal met RyanAir (Eindhoven) of EasyJet (Schiphol).
Cees Groenewegen zegt
Ik denk dat een weekeindevlucht in juli of augustus gewoon erg duur is. Ik probeer zoiets normaliter te voorkomen maar dit keer ging dat niet.
Bert zegt
Helaas een clickbait kop. Je verdient geen geld maar je krijgt een wettelijk vastgestelde compensatie voor geleden schade.
Laat deze pagina niet ten onder gaan aan populistische koppen die schreeuwen om aandacht, zoals je steeds vaker ziet. Het bericht is correct, het heeft een misleidende kop echt niet nodig.
Even terzijde, Transavia is een van de slechts presterende maatschappijen.
Men kan van Ryanair vinden wat je wil en soms terecht, maar ze hebben heel goed materiaal en hebben een hoge score wat vluchttijden betreft.
Cees Groenewegen zegt
Als je €400 kunt incasseren op een vlucht die €49 kostte, dan is dat “verdienen”, of die vergoeding nu wettelijk is vastgesteld of niet. Je houdt dan namelijk per saldo geld over en dus verdien je geld. Een taxichauffeur die tegen een vast tarief een klant naar het vliegveld brengt “verdient” ook geld ondanks dat het tarief bij wettelijke maatregel is vastgesteld. Die €400 voor minimaal drie uur vertraging levert je tot €133 per uur op. Want je werkelijke kosten kun je ernaast gewoon ook nog declareren. €133/uur is voor heel veel mensen dik verdienen! Vandaar “Geld verdienen met Transavia”. Natuurlijk is dat prikkelend geschreven, het hele artikel is ironisch geschreven om een saaie klaagzang te voorkomen. De titel past dus prima bij het artikel en is zeker geen klikkentrekker (click bait).
Arlette zegt
Blij dat ik last van vliegschaamte heb. Is goedkoper, erger me niet aan verlate vliegtuigen en het is beter voor deze mooie planeet waar, naar ik hoop, mijn achterkleinkinderen een aangenaam leven kunnen hebben.
Marja Vooijs zegt
Goed artikel! Vliegen is al lang geen pretje meer. Bij vertragingen,, is me recent nog overkomen, zowel heen als terugreis, totaal geen tegemoetkoming wel suffe excuses.
Het laatste wat ons overkwam, vorige week, twee uur in het toestel wachten, die overigens afgeladen was, dan te horen krijgen dat er in het bagageruim een computer met actieve batterij aanwezig is en eruit moet….. heeft de gezagvoerder een lijstje met “ redenen “om hun klanten “ gerust te stellen omtrent de rede van vertraging? Het begint daar wel op te lijken. Dan de slottijd die “ verloopt”. Het draait weer om de pegels in zo’n geval. De zomer van 2023 sloeg alles, toen kwam ons toestel om 00.10 uur op Rotterdam aan, gevolg, geen busverbinding, geen taxi, ik wilde teruggaan naar de aankomsthal, was alles al op slot, oftewel gesloten, .armoedige bedoeling. Feit blijft dat vertragingen om welke reden dan ook, een “mooie aanleiding” kan zijn om de cliënten aan boord een gebaar te maken aangaande ongemak, zorg voor glaasjes water of iets dergelijks, kan een aangename afleiding en gebaar zijn en het gevoel geven dat het echt een soort van overmacht is. Vliegen naar bestemming is een keuze, maar zorg er als “ vervoerder “ voor dat het toch nog wel aangenaam kan zijn en je als cliënt serieus genomen wordt.