Velen van ons hebben ‘vliegschaamte’. Het vliegtuig is het goedkoopst en en biedt een frequente verbinding naar diverse landen, steden en werelddelen. De wegen zitten vol met auto’s en treinverbindingen laten zeer te wensen over. Later deze maand zal rederij, de EcoClipper, een emissieloos passagiers- en vrachtlijndienst opstarten.
Op 22 april 2023 om 10:00 uur precies vertrekt de Tukker uit Amsterdam en vaart deze tweemaster via de havens van Penzance, Porto, Noirmoutier, Saint Nazaire, Torquay, Londen en Scheveningen op en neer van Amsterdam naar Porto. Er worden jaarlijks drie retourvaarten gepland en boekingen kunnen worden gemaakt bij een van de hieronder genoemde reisbureaus of rechtstreeks via de EcoClipper-website.
De schoener, die twaalf passagiers en een maximale lading van zeventig kubieke meter kan vervoeren, wordt ingezet voor een duurzame zeilvrachtdienst tussen Noord-Europa en Portugal. Het is het eerste zeilschip dat op deze handels- en reisroute vaart.
EcoClipper werkt samen met de vrachtmakelaars en verladers New Dawn Traders, Fairtransport, Shipped by Sail en Port O’Bristol en met de reisbureaus Fair Ferry, Classic Sailing en Windseeker.
Heb je nog vrachtjes voor de Tukker laat het de EcoClipper rederij weten.
Partners
Kapitein Jorne Langelaan, oprichter en CEO van de EcoClipper, zegt: “Sinds enkele jaren ontwikkelt zich in Europa een gevoel van vliegschaamte. Er is een serieuze wens en een schoorvoetend aanbod van lange afstandstreinreizen en nu maakt het zeilschip deel van alternatieve opties voor het vliegverkeer.”
Karel De Boer, oprichter van Fair Ferry, zegt: “Al voor de uitbraak van Covid-19 zijn we gaan pionieren met het aanbod van duurzaam reizen op zeilschepen. Ook toen al was de vraag van reizigers veel groter dan het aanbod. Reizigers die op deze manier willen reizen hebben verschillende achtergronden, van backpackers tot gepensioneerden met geld en tijd. Verder is er steeds meer vraag naar duurzame en emissievrije verbindingen tussen Nederland, het Verenigd Koninkrijk , Frankrijk en Portugal.”
Alexandra Geldenhuys, oprichter en directeur van New Dawn Traders zegt: “We optimaliseren het bewustzijn rond eerlijk transport, oceaanbehoud en voedselsoevereiniteit, en ondersteunen een groeiende industrietak om goederen emissieloos te vervoeren.”
Deze ‘veerdienst’ komt tegelijk met een nieuw voorstel van de Europese commissie om de uitstoot van broeikasgassen in de scheepvaart in 2030 met 55% te verminderen.
Op de Tukker staan een schroefasgenerator en zonnepanelen, die voldoende elektriciteit opleveren voor de verlichting en navigatie-instrumenten aan boord, waardoor de noodzaak voor fossiele brandstoffen tot een minimum beperkt blijven.
Kosten
Wat betaal je voor zo’n duurzame zeilvakantie, bijvoorbeeld 69 dagen op zee van Amsterdam naar Porto en terug. Niet goedkoop, want je betaalt zo’n EUR 6200, maar het zou wel leuk zijn toch?
Fairtransport
Tijdens het zeilen op de Nederlandse bark Europa in 2000 zagen drie vrienden Andreas Lackner, Jorne Langelaan en Arjen van der Veen de schoonheid en kracht van grote zeilschepen die zoveel als mogelijk de wind als voortstuwingsmiddel gebruiken. Ze startten ‘s werelds eerste moderne klimaatvriendelijke rederij, gevestigd in Nederland.
Bron en verklaring
Portugal Portal heeft als missie om verhalen te plaatsen die met Portugal te maken hebben, maar voor deze keer dacht ik een uitzondering te kunnen maken. Er zijn stukjes gepubliceerd over treinreizen naar Portugal en deze nieuwe verbinding over zee hoort bij dit rijtje thuis, denk ik. Daarnaast is dit stukje grotendeels gekopieerd uit reeds bestaande artikelen.
Robert Kruzdlo zegt
Wat een mooi idee, de werkelijkheid op zee en het turend naar de walkant.