Dat schrijft treinkrant Metro op metronieuws.nl. Zou er echt helemaal geen vakantiebestemming goedkoper zijn dan de Algarve? De redactie van Portugal Portal fronst gezamenlijk haar wenkbrauwen, dus ga ik op onderzoek uit.

Halverwege haar artikeltje haalt Metro haar eigen bewering zelf onderuit. Vlieg- en hotelkosten blijken niet in het onderzoek meegenomen, het gaat alleen om de gemiddelde prijzen van een ‘mandje’ van uitgaven ter plaatse. Het hotel in de Algarve kan dus best duurder uitpakken dan een boomhut in Papoea-Nieuw-Guinea. En met de leasebak naar Ameland rijden is waarschijnlijk goedkoper dan in het hoogseizoen naar Faro vliegen. En dan is er nog dat gevaarlijke woord ‘gemiddeld’. Want gemiddeld heeft de wereldburger één borst en een penis van 7 centimeter, zo vertelde een collegaredactielid mij eens.
Metro legt wel uit wat dat mandje uitgaven is, waarop ze zich baseert. Ze schrijft over de Algarve: ‘De gecombineerde gemiddelde prijs van een lokale koffie, bier, cola, glas wijn, fles water, zonnebrandcrème, insectenspray en een driegangendiner is daar 70,14 euro.‘ Ik besluit mijn eigen onderzoek te doen.
Ik woon in de gemeente Albufeira, de toeristische hoofdstad van Portugal. In mijn dorpscafé kost de koffie tegenwoordig 80 cent, een glas bier €1,20, een glas cola €1,50 en een glas wijn (volgens goed Portugees gebruik totaan de rand gevuld) maar liefst €2,-. In ons buurtsupertje kost een fles water van anderhalve liter (als je er zes tegelijk koopt) €0,60. Zonnebrandcréme koop ik nooit want ik bruin met het seizoen mee en lig nooit urenlang te bakken. Maar bij ’s lands grootste grutter vind ik ‘m voor €2,99 (factor 50, we zitten hier op de 37e breedtegraad dus de zon staat altijd lekker hoog aan de hemel). Insectenspray blijkt lastig te vinden (we hebben in de Algarve nu eenmaal nauwelijks last van muggen) maar ook die vind ik bij die grutter, voor maar liefst €5,75.
Een driegangenlunch in een populair restaurant in mijn dorp kost €11 maar daar geef ik dan wel altijd twee euro fooi bij. Oh, ze hebben het over diner, tja, de hoofdmaaltijd in Portugal is de lunch, maar laten we er nu eens vanuit gaan dat het diner drie euro duurder is dan de lunch.
Ik tel alles bij elkaar op en kom op slechts €30,84. Dat is dus een stuk goedkoper dan het bedrag (€70,14) van Metro, maar die spreekt dan ook over gemiddeld. Ik heb even gebeld met een Michelin-sterrentent hier iets verderop en daar vragen ze €295 voor een menuutje. Dat is dan wel voor elf gangen maar die zijn allemaal minuscuul, uiteindelijk heb je gewoon net zoveel gegeten als bij dat andere restaurant. Michelinkoffie kost zes euro en een biertje acht, dus dan zit je ineens op €368,34 (nu met 30 euro fooi). Gemiddeld dus €199,59, da’s een stuk hoger dan het gemiddelde van €70,14 volgens Metro.

Natuurlijk ben ik nu een beetje aan het geinen (al kloppen al die bedragen echt!). Maar waar haalt Metro haar bewering nou vandaan? Het artikel blijkt te zijn gebaseerd op een onderzoek van de Engelse postkantoren, Post Office, ooit onderdeel van Royal Mail, maar inmiddels geprivatiseerd en nu moeten de postkantoren dus zelf hun broek ophouden. Dan is snelle publiciteit wel lekker natuurlijk. En de Engelse vakantiegewoonten zijn wellicht ook anders dan de Nederlandse. Die schreeuwkop heeft Metro natuurlijk wel zelf bedacht. Maar ja, had ze geschreven ‘bier is in de Algarve goedkoper dan in Engeland‘, dan leest niemand dat… Metro is een gratis krant op zoek naar veel advertentiegelden, en moet het daarom hebben van snelle inhoud. Inhoud die aandacht trekt, licht verteerbaar is, en liefst aan komt waaien. Dan krijg je dit soort journalistiek.
De Algarve kan zeker goedkoop zijn, als je buiten het hoogseizoen komt en durft van de gebaande paden af te wijken. De meeste bezoekers aan de Algarve komen echter niet omdat het er goedkoop zou zijn. Ze komen voor de verse lucht, het schone oceaanwater, de prachtige rotskust, de vriendelijke bevolking, de gezonde keuken, de mooie stranden, en natuurlijk de overvloedige zon.
Het artikel op metronieuws kun je hier lezen.
Goed werk Cees.