Onlangs lieten we onze auto in Portugal keuren, de verplichte jaarlijkse keuring (Inspeção Periódica Obrigatória – IPO). Het was in 30 minuten gepiept.
De organisaties
Het Instituto da Mobilidade e dos Transportes (IMT) is een openbare instelling in Portugal. Een van hun afdelingen is verantwoordelijk voor de keuringen van voertuigen.

Keuringcentra
In Portugal worden de diverse technische keuringen van voertuigen uitgevoerd in erkende Centros de Inspeção Técnica de Veículos (CITV). In Portugal zijn de CITVs meestal particuliere bedrijven. Deze centra zijn erkend door het Instituto da Mobilidade e dos Transportes en moeten voldoen aan strikte regelgeving en normen om operationeel te zijn. De centra zijn onderverdeeld in twee categorieën.
Categorie A: Voert uitsluitend periodieke inspecties uit.
Categorie B: Voert alle soorten inspecties uit, zowel periodiek als specifiek.
Momenteel zijn er 221 goedgekeurde centra op het Portugese vasteland, waarvan 121 in categorie B vallen, verspreid over 18 districten. Meer informatie en een overzicht van keuringscentra vind je op de site van het IMT.

Periodieke keuring: Een wettelijke verplichting
De IPOs, de periodieke voertuigkeuringen zijn verplicht. Deze keuringen dienen, net als de APK in Nederland en de automobielinspectie in België, om te bevestigen dat voertuigen in goede operationele en veilige staat verkeren. Met een verlopen keuring op de openbare weg rijden is strafbaar en kan leiden tot boetes. Nét als in Nederland en België.
De eerste keuring van personenauto’s moet vier jaar na de eerste registratie van het voertuig plaatsvinden. Daarna is de keuring elke twee jaar verplicht. Vanaf acht jaar moet de auto jaarlijks gekeurd worden. Voor andere voertuigen gelden andere regels, zie de site van het IMT.
De keuringen moeten worden uitgevoerd binnen drie maanden voorafgaand aan de dag en maand van de eerste registratie.
Aandachtspunten

Documenten: Je moet meenemen naar de keuring:
het kentekenbewijs
(DUA-Documento Único Automóvel/ Certificado de Matrícula) en het meest recente keuringsrapport.
Tijd: De gemiddelde keuring duurt 15 minuten voor lichte voertuigen en 30 tot 40 minuten voor zware voertuigen.
Aanwezigheid: De aanwezigheid van de bestuurder bij de keuring is vereist. Je moet bijvoorbeeld op de brug zelf achter het stuur zitten en je wielen bewegen. De inspecteur staat onder de auto te checken.
Openingstijden: De centra zijn open tijdens de lunchpauze en op zaterdagochtend.
Wat wordt getest?
Bij de periodieke autokeuring in Portugal, de IPO, worden verschillende aspecten van het voertuig gecontroleerd. Hier zijn enkele van de belangrijkste zaken die worden getest.
- Banden: Controle op slijtage en profiel (minimaal 1,6 mm profiel vereist).
- CO2-uitstoot: Meting van de uitstoot om te voldoen aan milieunormen.
- Ophangsysteem en carrosserie: Controle op de staat van de ophanging en de carrosserie.
- Remsysteem: Testen van de remmen om te zorgen voor een goede werking.
- Wieluitlijning: Controle op de uitlijning van de wielen.
- Verlichting en zichtbaarheid: Controle van koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers, en andere verlichting.
- Veiligheidsgordels: Controle op de werking en staat van de veiligheidsgordels.
- Spiegels en reflectoren: Controle op de staat en werking van spiegels en reflectoren.
- Kentekenplaat: Controle op de leesbaarheid en bevestiging van de kentekenplaat.
- Algemene staat van het voertuig: Algemene inspectie van de staat van het voertuig, inclusief de aanwezigheid van een reflecterend gevarenhesje en een rode reflecterende gevarendriehoek.
- Vanaf 1 november 2020 zijn de eisen strenger geworden en omvatten ze ook de controle van het aantal kilometers tussen inspecties om manipulatie van de kilometerteller te detecteren.
Ervaring
We konden online een afspraak maken bij de DEKRA in Tondela voor twee dagen later.

Bij aankomst lieten we de benodigde papieren zien en we konden buiten wachten tot we na tien minuten naar de keuringsbaan geroepen werden.



Achter elkaar werden de verschillende onderdelen van de auto getest door een inspecteur. Hij keek er erg serieus bij.

Na het laatste onderdeel, twintig minuten later, kregen we het keuringsrapport in handen, met een grote glimlach, een stevige handdruk en een goede reiswens. We waren onder de indruk van de efficiëntie van deze keuring.
En dat voor €34,64!
Bij de IMT keuring in 2024 voor de omzetting van NL kenteken naar PT kenteken werd ons verteld dat we over 3 jaar weer voor de APK moesten terugkomen.
De auto was in NL in jan 2022 op kenteken gezet.
In het artikel wordt niet geheel duidelijk wat met eerste registratie wordt bedoeld: vanaf registratie op PT kenteken of NL kenteken?