Dit artikel is een verzameling van forum– en andere berichten die de redactie van Portugal Portal met je wil delen. Berichten die te klein zijn voor een eigen artikel maar wel interessant.
Inhoud
- Tol op een aantal Portugese snelwegen wordt afgeschaft
- Hoe zeg en schrijf je Alboefijra
- Lissabon krijgt een nieuw vliegveld
- Een verlate renovatie van het treintraject Linha da Beira Alta
- Portugals worsteling met het koloniaal verleden
- Verhoogde immigratie van Israeli in Portugal
Tol op een aantal Portugese snelwegen wordt afgeschaft
Per 1 januari 2025 wordt de tol op een aantal Portugese snelwegen afgeschaft. Het gaat om:
A4 – Transmontana en Túnel do Marão,
A13 en A13-1 – Pinhal Interior,
A22 – Algarve,
A23 – Beira Interior,
A24 – Interior Norte,
A25 – Beiras Litoral en Alta,
A28 – Minho, de stukken tussen Esposende en Antas en tussen Neiva en Darque.
Dit zijn veelal wegen met elektronische tolheffing, geen tolpoortjes dus, en dat leverde met name bij toeristen en andere buitenlandse bezoekers nogal eens hoofdbrekens op (over hoe die tol nu betaald moest worden). Een belangrijke reden voor het afschaffen van de tol is de veiligheid, weggebruikers zullen immers nu sneller deze wegen met ongelijke kruisingen en gescheiden rijstroken gebruiken. Juist bij deze wegen is dan belangrijk omdat er nauwelijks alternatieve goede wegen zijn, zo zeggen de makers van het wetsvoorstel. Pikant is overigens dat regeringspartij PSD van premier Montenegro tegen de afschaffing van de tol was, het voorstel werd ingediend door oppositiepartij PS en aangenomen door het parlement met steun van een groot aantal partijen waaronder Chega (de derde partij van Portugal). (CG)
Hoe zeg en schrijf je Alboefijra
De naam van ‘de toeristische hoofdstad van Portugal’ wordt nogal eens foutief geschreven en ook foutief uitgesproken. De goede uitspraak is Alboefijra. En de goede schrijfwijze is Albufeira. Dat gaat namelijk ook nog wel eens mis. Zo komen we tegen Albuferia, Albefura, Albufera, Albufiria en nog veel meer. Maar het is dus Albufeira. En je zegt Alboefijra. Als je Albufeira in de zomer nog zou willen mijden in verband met de drukte, ga er dan in de winter zeker heen. Het leven gaat er gewoon door, er zijn altijd exposities, de winkels zijn gewoon open en de oud & nieuw viering is geweldig. In Albufeira! (je zegt: Alboefijra). (CG)
(Deze tip gaven we eerder in 2019)
Lissabon krijgt een nieuw vliegveld
Het nieuwe en grotere vliegveld komt in Alcochete, op de plaats van een militaire testzone, aan de oostkant van de rivier de Taag. De afstand van het nieuwe vliegveld tot het stadscentrum van Lissabon is 22 kilometer, maar in het plan worden goede verbindingen per openbaar vervoer voorzien. Het huidige vliegveld Humberto Delgado ligt inmiddels middenin de stad, kan niet groeien en geeft overlast.
Over de plaats voor het nieuwe vliegveld is lang gesoebat in de Portugese politiek. Uiteindelijk werd Alcochete gekozen vanwege de nabijheid bij de stad en het feit dat de locatie al van de staat is. Natuurliefhebbers zetten vraagtekens bij de keuze in verband met de nabijheid van de Taag. Er komt nog een milieueffectrapportage en er moet nog onderhandeld worden met de bouwer van het vliegveld. Mede daardoor kan het wel tot vijftien jaar duren voordat het nieuwe vliegveld helemaal operationeel is, al hoopt men die tijd in te korten tot acht jaar. Dan zal uiteindelijk het huidige vliegveld van Lissabon ophouden te bestaan.
De bedoeling is dat het nieuwe vliegveld een puur private onderneming wordt en dus de Portugese belastingbetaler niets gaat kosten. Ook de infrastructuur zal worden betaald uit de opbrengsten van het vliegveld, zegt de regering. Het nieuwe vliegveld gaat Aeroporto Luis de Camões heten, naar de dichter uit de 16e eeuw. Met die naam is niet iedereen even gelukkig omdat de tilde op de letter o nu eenmaal op internet en voor anderstaligen minder praktisch is. (CG)
Een verlate renovatie van het treintraject Linha da Beira Alta
De Linha da Beira Alta is een internationale spoorlijn die het spoorweg-knooppunt van Pampilhosa (Linha do Norte), bij Coimbra, verbindt met de grens van Spanje in Vilar Formoso, met een route parallel aan de rivier Mondego. Het is een spoorlijn met een Iberische spoorbreedte van 1,668 m, voornamelijk bestaande uit enkel spoor. De totale lengte is ongeveer 202 km.
De Linha da Beira Alta wordt op dit moment volledig gerenoveerd tussen de stations Pampilhosa en Vilar Formoso. Dat is een traject van 201 km lang. De herstelactiviteiten begonnen in 2019. Het traject is gesloten voor treinverkeer sinds januari 2023. De werkzaamheden zouden aan het eind van datzelfde jaar voltooid moeten zijn. Bij de werkzaamheden, ter waarde van 500 miljoen euro, zijn met Europese financiering 257 bedrijven en meer dan 1.200 werknemers betrokken.
Nu, in mei 2024, zijn er vorderingen gemaakt, maar wordt een heropening gepland tegen het einde van 2024.
Het dagblad Público, duidde in 2022 het proces als volgt:
Kop: ‘Modernisering van de Beira Alta-lijn duurt langer dan de constructie in de 19e eeuw.’
‘Met veel afgravingen, met pikhouwelen en dynamiet werd tussen oktober 1878 en augustus 1882 de 252 kilometer lange Beira Alta-lijn gecreëerd. In de eenentwintigste eeuw werd de modernisering van 201 kilometer van deze lijn gestart in 2019 en zal naar verwachting pas in 2024 zijn voltooid.’
Bussen worden ingezet ter vervanging op het traject waar geen treinverkeer mogelijk is. In mijn ervaring loopt dat in ieder geval wél perfect. (HE)
Portugals worsteling met het koloniaal verleden
Voor wie een abonnement op de NRC heeft: Oumaima Abalhaj schreef een goed artikel over Portugals koloniale en slavenhandelverleden.
Onder het tapijt: Portugals worsteling met het koloniaal verleden.
Langzaamaan komt in Portugal het debat op gang over het koloniale verleden.
Wij witte Portugezen kunnen niet meer onder een boom liggen en het debat op afstand volgen.
Door Oumaima Abalhaj. Gepubliceerd op 22 mei 2024
Wie geen abonnement op de NRC heeft kan artikelen over hetzelfde onderwerp lezen op onze site Portugal Portal. Hieronder de links.
NB Aanklikken op de titel van een van de onderstaande artikelen geeft je direct dat artikel. Het zorgt ervoor dat dit artikel tijdelijk uit het zicht verdwijnt. Om hier weer terug te komen klik je op het ← (pijl terug-)knopje in je browser.
- Slavernij praktijken en afschaffing van slavernij op Portugees vasteland en in koloniën en discriminatie en ongelijkheid in huidig Portugal.
- Weinigen in Portugal lijken ooit bij hun ‘zwarte’ verleden stil te staan, laat staan er vrijuit over te willen discussiëren. Er bestaat een project voor een slavenmonument in Lissabon.
- Een beschrijving van de kolkende stromen van de buitengaatse geschiedenis van Portugal. Ontdekkingen, slavenhandel en kolonialisme, alles gebaseerd op hebzucht en grootheidswaanzin.
(HE)
Meer immigratie van Israeli naar Portugal
In 1940 was Portugal dankzij een gewetensvolle Portugese ambtenaar aan de Frans-Spaanse grens een vluchtoord voor Europese Joden en politieke dissidenten uit Noord- en centraal Europa. De plichtbewuste consul Aristides de Sousa Mendes (1885-1954) liet zijn hart spreken. Samen met zijn kleine team schreef hij tussen 16 en 23 juni 1940 meer dan 30.000 visa uit voor doorgang naar Portugal aan en werd hiervoor door fascistisch dictator Salazar ontslagen.
Portugal Portal schreef al eerder over De Sousa Mendes.
Uit een bericht van van De Wereld Morgen:
Vierentachtig jaar later is er een nieuwe onopgemerkte toestroom van Israëlische Joden die Israël niet langer als een veilige haven aanzien, die echter al voor 7 oktober 2023 blijkt te zijn begonnen.
Tien jaar geleden namen de parlementen in Portugal (2013) en Spanje (2014) wetten aan buitenlanders het recht toekennen om het verblijfsrecht aan te vragen, als ze kunnen bewijzen dat hun familie tijdens de Inquisitie (het ‘verdrijvingsedict’ van 1497) uit Portugal verdreven werden.
Tot 2022 deden slechts weinig Israëlische staatsburgers daar een beroep op, want de voorwaarden waren ook vrij streng: zo moest je een cultuurtest afleggen en de Portugese taal machtig zijn.
Maar sinds het aantreden van de extreemrechtse partijen in de regering Netanyahu en de oorlog in Gaza, is het hek van de dam. In 2023 kwamen meer dan 21.000 Israëli Portugal binnen en ook dit jaar gaat de immigratie maar door.
In Centraal Portugal komen hoe langer hoe meer jonge gezinnen aan, mannen, vrouwen en kinderen. Meestal op zoek naar een veilige plek, want de nooit geziene aanval van Hamas op 7 oktober heeft de droom van een ‘veilig Israël’ voor vele mensen aan diggelen geslagen.
Maar uit de karige gesprekken merkte de journalist van De Wereld Morgen toch vaak ook hun antipathie voor Netanyahu en de (zoveelste niets oplossende) oorlog in Gaza. Is er een stille emigratie bezig uit Israël?
Bron: https://www.dewereldmorgen.be/commu…/bericht-uit-portugal/ (HE)
Geef een reactie