Door de autoruit kiekt hier en daar een glimp van dorpjes en vriendelijke stadjes. Verscholen achter de heuveltoppen vol verborgen natuurlijke hoogstandjes. Opeens draaien je zintuigen overuren.
In een flits verschijnt het bord ergens in de buurt van het gehucht Querença. Als vanzelf verschuift mijn voet naar de rem, want hier is het. Fonte Benémola koestert zich in ochtendlijke zonnestralen. Uitgerekend nu onvoorbereid op een heuse natuurwandeling, een dilemma zonder geschikt schoeisel en een flesje water.
Tweestrijd
Maar nu we hier toch zijn … het erop wagen dan maar, vanaf de parkeerplaats nog een aardig eindje lopen. De bordjes volgend die verwijzen naar de Fontes, dat lijkt wel te doen over de onverharde zanderige weg.
Het dorpje vlakbij maakt deel uit van de parochie (Freguesia) Querença tussen Tôr en Benafim, buurtschappen die behoren tot de gemeente (Concelho) Loulé.
Querença ligt landinwaarts bovenop een heuvel ten noorden van Loulé. In een overgangsgebied tussen het vruchtbare Barrocal-landschap en de Serra de Caldeirão-heuvels. Bedekt in de lente met een teer groen, vliesdun waasje.
De landstreek bij Querença en het naburige Tôr is waterrijk, vol verfrissend ogend gebladerte. Met talrijke bronnen die lommerrijke beekjes voeden, aan elkaar geknoopt als blinkende linten. Reservoirs van levensbelang voor de watervoorziening van Loulé en Quarteira.
Verrassend
Rond Tôr en Querença ontvouwt zich een ecologisch systeem, doorkruist door de Ribeira da Menalva. Het waterrijke natuurgebied, dat zelfs in hoogzomer niet droogvalt, kent een verbazingwekkend rijke flora en fauna.
Idyllisch met rotsachtige bergkloven, klaterende watervallen en stroompjes. Overal kwakende kikkers en zingende vogels. Verder over het pad langs de kreek in deze beschermde zone, ondertussen genietend van de overweldigende natuurlijke schoonheid van dit unieke reservaat.
Het is doodstil op het centrale kerkplein gedomineerd door een oude schandpaal. Vanaf de overkant aangestaard door een groepje oudere, vaste bezoekers schuilend onder de luifel tegen de blakende middagzon.
Een dorpsbewoner op leeftijd gaat voor ons uit al schuifelend, terwijl hij steunt op een paraplu. Merkwaardig want het is aangenaam warm, vandaag geen druppel regen in de voorspellingen. Binnnen en buiten zitten stamgasten die er lustig op los roken. Gastvrij begroet ons de plaatselijke uitbaatster van de bar.
Plechtstatig
Mijn oog wordt getrokken naar een plaquette die de muur versiert van het museum (Pólo Museológico da Água). Hier doen ze het belang uit de doeken van al dat water in de omgeving. Geïnteresseerden moeten het stellen zonder uitleg, want het gebouw ziet er verlaten uit. Wij laven ons aan de poëzie van Casimiro de Brito, gegrift in oud marmer, bijna gelig van kleur. Met een zachte weerschijn die de tijd nu eenmaal op steen legt.
Wie leefde in het water
zal nooit een droge mond hebben.
Sommigen noemen het heimwee.
Een langgerekte toegangsweg strekt zich voor mij uit in een kaarsrechte lijn. Net alsof het pad naar de hemel leidt door een tunnel naar een andere wereld. Haarscherp getrokken langs een liniaal, eindigend bij een verlaten dodenstad. De poort in de muur is op slot, buitenstaanders mogen er blijkbaar niet in. Van binnenuit kan niemand eruit, maar voor dat laatste hoeft geen levende ziel te vrezen.
Bij de begraafplaats op de heuvel overheerst een kortstondige koelte als in een bos dat ruikt naar vochtige bladeren. De frisheid bedekt de gespikkelde, schemerige, lichtloze atmosfeer. Achter het hek waan ik mij bespied door een labyrint aan mausolea, kruisen en grafstenen. Een necropolis gevuld met silhouetten van gezichten, doodshoofden en kinderkopjes.
Onderwijl voert de wind een reuk mee van verse aarde, as en uitgedoofde kaarsen. Een kille bries strijkt langs de mausoleums en graven van melodramatische architectuur. Koel en koud zonlicht op de terugweg snijdt het lijnrechte pad in tweeën. De wolken lijken verteerd in het metalige hemelsblauw, een aanblik die welhaast detoneert in de sacrale omgeving.
Waagstuk
Onbeweeglijk en grijs van het stof hangen de takken van vijgenbomen en palmen erbij, windstil. Terug naar het dorpsplein, nabij de schandpaal opgericht voor de grote kerk. Verrezen in de 16e eeuw, opgesierd met een eenvoudige gevel en een deuropening in manuelstijl.
De gemeenschap moet bij de tijd blijven, dachten ze misschien, daarom opstoten maar in de vaart der volkeren. Vandaar waarschijnlijk die modernistische uitstraling van het dorpsplein, opgeknapt en nu voltooid verleden tijd. Als een vlag op een modderschuit, zo’n authentieke kern aangekleed met nieuwerwets straatmeubilair en antiparkeerpaaltjes. Ach, wie weet, soms moet je ‘t erop wagen.
Maar elke verandering is geen verbetering. Verdrietig, want een serieus gemis, verloren is de oorspronkelijke sfeer van dit aloude dorpsplein. Helaas, de enige dissonant en beslist geen bijzonder geslaagd gokje.
Giny zegt
Leuk om jouw verhaal te lezen. Wij zijn hier jaren geleden ook per toeval geweest en het is precies zoals je het beschrijft! Vooral het weggetje naar het kerkhof benoemde ik toen ook als ”stairway to heaven”. Heel bijzonder om dat nu terug te lezen.
Mooi verwoord Robert.
Dai Briggs zegt
Je schrijft en beschrijft mooi Robert en ik ga dit stukje Algarve snel eens ontdekken. ’t Klinkt, ondanks die eeuwige en trieste hang naar vernieuwing van pleintjes, prachtig. Dank
J.Klos zegt
Vwb de paraplu: in alle warme zuidelijke landen is het heel normaal om deze als parasol te gebruiken.
Robert Steur zegt
Dag lezers,
Blij ben ik met uw berichtjes en de complimenten. Voor Giny een feest van herkenning, voor Dai een tip om op haar wensenlijst te zetten. Fijn dat jullie mijn stukje waarderen. Dank aan mijnheer J. voor het aanreiken van het weetje, een fenomeen dat mij overigens bekend is 😉. Een fijne zondag toegewenst.
Martin Kramer zegt
Heel mooi en raak beschreven taferelen. Complimenten!
Robert Steur zegt
In dank aanvaard Martin, jouw gewaardeerde pluim. Aansluitende herlezing van navolgend citaat zet mij altijd meteen weer op z’n plaats.
Opgetekend door Carlos Ruiz Zafon, een van mijn favoriete auteurs.
“Een schrijver vergeet nooit de eerste keer dat hij een paar munten of een loftuiting accepteert in ruil voor een verhaal. Nooit vergeet hij de eerste keer dat hij het zoete gif van de ijdelheid in zijn bloed voelt en gelooft dat, als hij er nu maar in slaagt zijn gebrek aan talent voor iedereen verborgen te houden, de droom van de literatuur in staat zal zijn hem een dak boven het hoofd te verschaffen, een warme maaltijd aan het einde van de dag en, waar hij het meest naar hunkert: zijn naam gedrukt op een miezerig stuk papier dat ongetwijfeld langer zal leven dan hij”. Nog een fijne zondag! ✍️
Petra Broos zegt
In een woord: Prachtig!
Robert Steur zegt
Dag Petra,
Reuze blij ben ik met deze reactie.
Fijn om te weten dat je van mijn column genoot.
Vriendelijke groet,
Robert Steur