Tot eind negentiende eeuw was de Algarve een afgelegen provincie die slecht bereikbaar was vanuit de rest van het land. Er waren weinig wegen en de wegen die er waren, verkeerden in slechte staat. Om van Faro naar Lissabon te gaan, kon je natuurlijk over zee reizen. Maar het scheepsvervoer was afhankelijk van het weer en werkte soms maandenlang niet of onregelmatig.
Gebruikelijker was het om met de diligence naar Vila Real de Santo António te rijden. Daar stapte men over op een stoomboot die over de rivier Guadiana stroomopwaarts naar Mértola voer. Vandaar kon men verder reizen met de diligence naar Alcácer do Sal of iets verder naar de zuidoever van de Taag om zich daar in te schepen voor de overtocht naar Lissabon. Een hele reis!
De aanleg van de Algarvespoorlijn
In 1889 was het dan zover: het spoor vanuit het noorden van het land was doorgetrokken naar Faro. Vanuit deze stad werd twee kanten op gewerkt aan de Linha do Algarve, de spoorlijn langs de kust van de Algarve. In westelijke richting bereikte men in 1889 Algar, in 1903 Ferragudo−Parchal en in 1922 Lagos. Oostwaarts bereikte het spoor in 1904 Olhão en Fuzeta, in 1905 Luz de Tavira en Tavira en in 1906 Vila Real de Santo António. In 1940 werd de lijn vanaf Vila Real de Santo António nog een halte doorgetrokken naar de rivier de Guadiana, waar je kon overstappen op de veerboot naar Ayamonte, Spanje. Dit station is inmiddels buiten werking. De veerboot is er nog wel. Daar kun je lopend naartoe.
De Algarvespoorlijn verbindt Lagos met Vila Real de Santo António, is 141 kilometer lang en telt 30 haltes. Veel stationnetjes zijn allang gesloten en dienen alleen als opstapplaats. Kaartjes koop je dan bij de conducteur. De totale reistijd met de dieseltrein bedraagt ongeveer drie uur.
Het stuk tussen Faro en Tunes is geëlektrificeerd, zodat de intercity en de Alfa Pendular vanuit Lissabon kunnen doorrijden tot Faro.
Reizen per trein
Van Faro naar de hoofdstad reizen bleef nog lang een bijzonderheid, zo las ik in het boek Uma Família Algarvia:
Het was midden jaren veertig. In die tijd was een reis naar Lissabon zo bijzonder, dat het vermeld werd in de societyrubriek van de plaatselijke krant onder het kopje: aankomst en vertrek. Meestal immers, waren het personen van aanzien die de avontuurlijke reis naar de hoofdstad ondernamen, met als reden: een familiefeest, een bezoek aan een medisch specialist of, minder vaak, voor zaken.
Door de Algarve sporen is misschien minder spectaculair dan een treinreis langs de Douro, maar toch bijzonder leuk. Aan een kant zie je de zee met zoutpannen en flamingo’s. Aan de andere kant kijk je uit over fruitboomgaarden, druivenstokken, wetlands, natuurgebieden, stadjes en dorpjes.
De schrijver Raul Brandão beschreef een reis met de Linha do Algarve als volgt:
Door het raampje van de trein zie ik een landschap met vijgen en druiven. Aan de ene kant is de hemel violet, aan de andere kant paars. De namen van de stations doen denken aan rijp, exotisch fruit: Almancil-Nexe, Diogal, Marchil…
Af en toe zie ik een detail: op een witte weg, tussen stoffige olijfbomen en bleke, spookachtige bomen, een vrouw met parasol, zittend op een ezeltje, die een kind de borst geeft. Rode aarde. Groepen lage vijgenbomen strekken hun armen over de grond uit naar de zee; ze laten hun takken die doorbuigen van het fruit in het water hangen. Een of ander huisje, blinkend witgekalkt, met ernaast als altijd de waterput met scheprad en een ezel die hem in beweging houdt, tussen rijen amandelbomen, donkergroene olijven en een johannesbroodboom, zwaarbeladen met zwarte, afhangende peulen. Gods tafel is gedekt.
Wegen omzoomd met cactussen, stijf als bronzen beelden en het betoverende Fuzeta met zijn koepel tussen slanke bomen. In de verte en altijd word ik begeleid door de zee, die zijn adem mengt met dit sprankelende licht.
Raul Brandão, Os Pescadores, 1923 (eigen vertaling)
In de jaren dat wij alleen vakanties in de Algarve doorbrachten, reisden mijn man en ik twee keer per jaar met de trein van Amsterdam naar Tavira en ook weer terug. Wat was het leuk om in Amsterdam Zuid, waar we woonden, op de trein te stappen en de volgende dag in Faro over te stappen op het boemeltje naar Tavira! Ook nu we er wonen, maken we graag gebruik van de trein om een dagje naar Spanje te gaan, in Olhão of Faro te winkelen en in Quarteira vrienden te bezoeken. De lijn is enkelspoor, dus je moet wel eens wachten op stations waar de trein uit de tegenovergestelde richting kan passeren. Helemaal niet erg als je geen haast hebt.
Wat ging er mis?
Toen ik begin juli naar Nederland ging, wilde ik vooraf alvast een kaartje regelen. “Dat kan ik u niet verkopen”, zei de loketbeambte. En toen ik haar vroeg waarom niet, vervolgde ze: “omdat de eerste trein vaak niet rijdt.” “Mooi is dat”, mopperde ik, “ik moet een vliegtuig halen.” “Er gaat dan een bus”, zei ze. Ik vertrouwde daar niet op en hield rekening met een dure taxirit naar Faro, maar ik had geluk – de trein reed. Een maand later, op het hoogtepunt van het toeristenseizoen, vielen op twee dagen achter elkaar 20 treinen uit en werden bussen ingezet of moesten mensen lopen naar het volgende station.
Toen begon mij op te vallen hoeveel er geklaagd werd. In het nieuws verschenen het afgelopen jaar berichten over het uitvallen van honderden treinen, vertragingen, gereduceerde dienstregelingen en verhalen van mensen die een hele dag onderweg waren en hun bestemming niet bereikten. De Commissie van gebruikers van de Linha do Algarve (CULA) is verbijsterd dat, waar gesproken wordt over maatregelen die de klimaatverandering moeten tegengaan, de trein volledig vergeten wordt. Daarbij is de Algarve in de zomer vol met toeristen die in hun eigen land gewend zijn om van de trein gebruik te maken om hier te ontdekken dat de Algarvespoorlijn er een van een derdewereldland is.
De treinen rijden niet
De oorzaak is dat er nauwelijks wordt geïnvesteerd in de Linha do Algarve. De treinen op dit traject zijn meer dan 50 jaar oud, intensief gebruikt en dus op. Er is onvoldoende personeel, soms onvoldoende brandstof en vaak zijn er technische storingen waardoor de trein niet rijdt. Het bedrijf dat de treinen onderhoudt, kampt eveneens met een personeelstekort. Bovendien heeft het vaak de onderdelen niet om reparaties uit te voeren. Dagelijkse klachten:
- treinen vallen uit;
- in plaats van treinen worden bussen ingezet;
- bussen doen niet alle stations aan;
- vertragingen, soms van meer dan een uur;
- treinstellen zijn smerig;
- airconditioning werkt niet;
- er is te weinig personeel;
- passagiers worden niet of onvoldoende geïnformeerd;
- stations en perrons zijn gesloten.
Je zult maar van de trein afhankelijk zijn om naar je werk of naar school te gaan. Of de intercity of Alfa Pendular naar Lissabon moeten halen, of een vliegtuig in Faro. Je zult maar een duur maandabonnement hebben. Boze tongen beweren dat hoe minder mensen nog de trein pakken, hoe meer reden de overheid heeft om het traject op te heffen. En dat de Algarve altijd de laatste in de rij is als het gaat om investeringen in de infrastructuur.
Alleen de Algarve?
Maar de klachten beperken zich niet tot de Algarve. Ze gelden ook voor de Linha do Oeste (Lissabon – Figueira da Foz), Linha do Minho (Porto – Valença), Linha do Douro (Porto – Pocinho), en Linha do Alentejo (Barreiro – Beja). De krant O Público wijdde afgelopen zomer een serie artikelen aan de regionale spoor-ellende.
Tussen 1988 en 2009 verloor Portugal 43 procent van zijn treinpassagiers. Door het opheffen van kleinere spoorlijnen werden de grotere onbereikbaar. Dan is er de geldkwestie: voor elke euro die naar het spoor ging, werd 3,30 euro aan autowegen gespendeerd. In de omringende landen, Spanje en Frankrijk, maar ook in Duitsland en veel andere Europese landen nam het aantal treinreizigers in diezelfde periode fors toe door het aanleggen van hogesnelheidstrajecten.
Cabaretier Manuel Cardoso schreef op 21 augustus 2018 een ‘Chronologie van gebeurtenissen met betrekking tot het spoor in Portugal’ waarin hij voorspelt dat
- sommige spoorlijnen zullen worden bestempeld als historische lijnen, zodat geen nieuw materiaal hoeft aangeschaft te worden,
- het lied Apita o Comboio (De trein fluit) in het gehele land verboden zal worden,
- het personeel voor het overgrote deel zal worden vervangen door robots,
- die vervolgens een vakbond zullen oprichten waarvan de leden in staking gaan.
Recent is een platform opgericht dat vakbonden, werknemers en gebruikers van het spoor verenigt om actie te voeren onder het motto ‘Zet treinen op de rails om mensen van dienst te zijn’ (Plataforma para a Defesa do Serviço Público Ferroviário).
De plannen
De modernisering van de Linha do Algarve staat gepland voor het tweede trimester van 2019. Maar dit project heeft al een vertraging van een jaar. De CP (Comboios de Portugal) heeft beloofd treinstellen van buurland Spanje te huren. Begin 2019 werd bekend dat de CP een internationale aanbesteding heeft gedaan voor de aankoop van 22 locomotieven, 10 voor elektrische lijnen en 12 die zowel met als zonder elektra kunnen rijden.
Nu maar hopen dat het tij nog te keren is en er passagiers overblijven die van de trein gebruik willen maken.
Bronnen:
- José Matos Guita: Uma Família Algarvia; Quadros de um viver antigo. 2005.
- Apita o comboio velho com mais avarias e atrasos. Notícias de Coimbra 17-8-2018.
- A ver passar comboios. Serie artikelen in de zomer van 2018 in O Público.
- Manuel Cardoso: Cronologia dos Comboios de Portugal. Sapo 24 21-8-2018.
Ernst Detering zegt
De trein heeft de toekomst, ook in Portugal. Mijn ervaringen met de trein in Portugal zijn overwegend positief. Dat de trein niet altijd exact op tijd rijdt, neem ik voor lief. Dat hoort een beetje bij Portugal en vormt een mooie tegenhanger voor het gestress in veel andere landen. Saudade heet dat. De trein hoeft er niet altijd blinkend uit te zien, ze zijn wel vaak gewoon schoon. Daarnaast is het reizen per trein spotgoedkoop. Het personeel is over het algemeen gewoon aardig en de trajecten vaak heel mooi. Kortom, ik heb niets te klagen en hoop dat de trajecten in de lucht gehouden worden.
Nelly Nieman zegt
Wij hebben dezelfde ervaring. Zijn vaak met de trein gereisd en vonden het personeel ook erg aardig en een lachertje toch als je naar de prijs van één treinkaartje kijkt. Voor een enkele reis voor 65 plussers betaal je 7,50 van Faro naar Lagos. Alleen als je een vroege vlucht terug hebt moet je altijd een taxi nemen.
Jackie Berkman zegt
Helemaal mee eens, wij hebben dezelfde ervaring!
han overkamp zegt
Jeetje, daar kijk ik van op. Ik nam, weliswaar tien jaar geleden, gedurende een jaar of drie, drie keer per week de trein van Olhão naar Vila Real de Santo António en terug. Nooit een dienst uitgevallen, bijna altijd op tijd. Inderdaad een mooi traject. Jammer als dit gaat verdwijnen. Aan de andere kant: de trein was altijd meer leeg dan vol met passagiers.
Ton Haak zegt
Mooi verhaal, en een aardige correctie, of aanvulling, op mijn eigen overwegend positief althans optimistisch betoog. Misschien moet ik toch eens een kaartje naar de Algarve kopen. Al blijft haastige spoed zelden goed.
Hubert zegt
Ook ik ondervond nog geen problemen met de trein in de Algarve en evenmin met de verbinding tussen Faro en Lisboa die inderdaad spotgoedkoop is. In het artikel is sprake van een treinreis tussen Amsterdam en de Algarve? Welk traject is dat dan en is dat ook in 2019 nog mogelijk?
Coen Cornelissen zegt
Via treinreiswinkel.nl kun je kaartjes bestellen, zelfs voor de overstap met de metro naar Gare de Lyon. TGV van Amsterdam naar de Frans-Spaanse grens en dan de (slaap)trein naar Lissabon en vervolgens naar Faro/Tunes.
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar wil het wel gaan doen ipv vliegen.
Maja Kersten zegt
Dag Hubert,
Alles goed met jou en Lieve? De treinreis vanuit Amsterdam (Brussel of Antwerpen) is als volgt: je neemt de Thalys naar Paris Nord. Van Paris Montparnasse reis je naar Hendaye per TGV. Daar stap je over op de hoteltrein naar Lissabon. Deze reis duurt een etmaal. De tijd die je nodig hebt om van Lissabon naar Tavira te reizen komt daar nog bij. Je kunt nog steeds op deze manier per trein naar Portugal.
Overigens vind ik de treinkaartjes hier niet spotgoedkoop. Of komt dat omdat ik de kortingsleeftijd nog niet bereikt heb?
Groet, Maja
Else Kok zegt
Fijn verhaal over mijn geliefde trein, Maja.
In 2006 ben ik met het Portugalvirus besmet. Het treintje is top. Ik ben bijna overal een keer uitgestapt om de omgeving te verkennen. Hele leuke dingen ontdekt. Wel vaak lang gewacht, maar dat was gunstig, in die zin dat ik dan begon te schrijven, haiku’s of anderszins.
Ik sluit af met een gedichtje (a la Marsman) over het stationnetje in Monte Gordo, waar ik vaak heb staan wachten.
Kijkend naar wetlands
Zie ik heel in de verte
Groepen flamingo’s
Speurend naar voedsel.
Rozige vlekken met lange nekken
Schier bewegelijk
In het water staan.
Zo vroeg in de morgen
Een vreedzaam toneel
En weldadig voor de ziel.
Dan wordt een fluittoon gehoord
En mijn beeld is verstoord.
De wetlands vormen het natuurreservaat van Castro Marim. Hartelijke groeten van Else Kok.
Maja Kersten zegt
Beste Else,
Wat een prachtig gedicht! Heel erg bedankt dat je mijn stukje daarmee hebt willen verrijken. Als je zulke mooie gedichten schrijft met Portugal als thema, heb je dan nooit overwogen ze te publiceren op het Portugal Portal? Groet, Maja
Else Kok zegt
Nee, nooit aan gedacht Maja, maar dat komt omdat ik ze een paar jaar op een schrijverswebsite geplaatst heb.
Daar ben ik nu niet meer mee bezig, dus is het misschien een goed idee om ze op Portugal Portal te zetten.
Bedankt trouwens voor je compliment.
Jouw stukken vind ik altijd heel goed geschreven en de onderwerpen zijn heel divers.
Groeten van Else, trouwens, Portugezen noemen mij Elsa, want Else vinden ze geen naam.
Winy Schalke zegt
Hallo Else, ik ben de beheerder van Portugal Portal en ik nodig je van harte uit om je gedichten te plaatsen. Als je wilt kun je contact met me opnemen per e-mail, dan kunnen we de details bespreken. mailportugalportal@gmail.com
C. Kleyn zegt
In de tijd dat ik in Spanje woonde (1962-2005) reisden wij met andere Nederlandse overwinteraars soms naar Portugal. Georganiseerde busreis, heel goedkoop. Het treintje Lissabon->Cascais reed prima op tijd, en was spotgoedkoop.