Laat ik vooropstellen dat ik geen Portugees ben. Nee, ik ben een eigenwijze Nederlander, maar ik woon een groot deel van het jaar in Portugal. Een heerlijk land met heerlijke mensen, maar met een angstwekkende bureaucratie. Hoewel ik al bijna 25 jaar ervaring heb, loop ik nog regelmatig vast in die dikke muur van papier en nog meer papier.
Door gastcolumnist Christian Oerlemans
Denk niet dat het alleen de overheid is. Ook private bedrijven hebben de techniek van afhouden, uitstellen, afschuiven, niet luisteren, niet doen en onredelijke eisen stellen, onder de knie. Dit verhaal gaat over een van de ergste, de EDP. Ofwel Energias de Portugal. Een Moloch zonder concurrentie en hoewel nauwelijks nog Portugees te noemen, in gedrag bijzonder authentiek. De EDP is voor een deel van China, van Qatar, van private equity companies als BlackRock en verder voor een kwart beursgenoteerd in Lissabon waar het hoofdkantoor staat. Portugees tot in de voegen van het majestueuze gebouw en tot in de poriën van de mensen die er de leiding hebben en tot wie je absoluut geen toegang hebt.
Met de EDP kun je niet praten want op het niveau waarop je mag praten is er niemand geautoriseerd om iets te beslissen. Er zijn EDP-winkeltjes waarin over het algemeen vriendelijke en bereidwillige personen werken, maar als je echt een probleem hebt, kunnen die niets voor je doen. Ja, ze kunnen van een arme Portugees de achterstallige betaling innen. Komt vaak voor, want met een minimuminkomen van 650 euro in de maand valt het niet mee de hoge rekening steeds tijdig te betalen. En wie niet betaalt, wordt afgesloten. Vroeger was de ‘belasting toegevoegde waarde’ (IVA) 6%, het tarief voor noodzakelijke levensbehoeften. Een paar jaar geleden werd dit opgetrokken naar 23%, het tarief voor luxe. Je kunt je voorstellen dat de gewone burger zo’n tariefverhoging moeilijk verwerkt. Veel duistere ramen ’s avonds.
Energie is dus luxe in Portugal. Maar denk niet dat de service hiermee in overeenstemming is. Vooral als buitenlander sta je bij de EDP al spoedig in de kou, want de EDP heeft weliswaar een website in het Engels, maar weigert in het Engels te communiceren. Alle schriftelijke communicatie is in het Portugees, met zoveel mogelijk kleine lettertjes.
Laat ik mijn EDP-ervaring met u delen.
In ons Portugese huis, nieuw gebouwd in 2009, is om redenen van duurzaamheid, efficiency en – toegegeven – gemak alles elektrisch bediend. Wat dit betekent, merkt een mens pas als de elektriciteitstoevoer wordt doorgeknipt. Een dood huis, zonder enig comfort, zonder water, licht en warmte, zonder veiligheid ook en zonder communicatie. Geen telefoon, geen internet. Niets werkt meer. Helemaal niets! Ik kan u verzekeren dat dit een uiterst schokkende ervaring is. Het drukt ons met de koude neus op het feit dat we afhankelijk zijn van de energievoorziening. Wij kunnen niet meer leven met een kaars en een houtvuur.
Het begon allemaal met een – volgens de EDP – toegenomen verbruik, waardoor ik in augustus 2017 ruim duizend euro moest bijbetalen (€ 1086,67). Ik had dus voor ruim duizend euro méér energie verbruikt dan het jaar ervoor. Onbegrijpelijk, maar je krijgt het niet uitgelegd. Het bedrag werd automatisch van mijn (Nederlandse) bankrekening afgeschreven op 4 september. Want, de EDP kennende, betaal ik mijn maandelijkse termijnen via ‘débito direto autorizado’. Vóór augustus 2017 was het 453 euro, daarna ineens 512 euro, hoewel wij onze levensstijl niet veranderd hebben en bijvoorbeeld geen elektrisch huisdier of een jacuzzi hebben aangeschaft. Wie schetst mijn verbazing als op 25 september wederom via débito direto dezelfde ruim duizend euro wordt afgeschreven. Ach denk je dan nog even: computerfoutje, het wordt wel weer teruggestort. Maar nee hoor. Twéé keer betaald dus.
Alsof dit nog niet genoeg is, ontvang ik op 31 oktober een aanmaning (Injunção) van de Justitie dat ik ruim duizend euro moet betalen. Het bedrag is niet hetzelfde, in plaats van € 1086,67 is het dit keer € 1050,42. Plus de nodige belasting, boetes e.d. Totaal ruim elfhonderd euro. Na lezing van de vele kleine letters blijkt mij dat het om een schuld gaat per 31 januari 2007(?). Ondanks de vele kleine lettertjes wordt dit niet verder uitgelegd. Slechts word ik gemaand om binnen 15 dagen te betalen. Dit moet een vergissing zijn, denk je dan. Ik kocht op dit adres pas op 25 februari 2007 een huisje om er daarna nieuwbouw te plegen vanaf januari 2008. Een jaar later dus.
Via de klantvriendelijke website (Mijn EDP) vraag ik uiteraard om opheldering. Ook pleeg ik meerdere telefoontjes, stuur meerdere e-mails. En dien drie keer een klacht in. Op de website kan ik zien dat mijn klachten in behandeling zijn. Het resultaat is uiteindelijk dat ik via een tamelijk cryptische e-mail word doorverwezen naar de EDP-advocaat in Lissabon. Alle communicatie van EDP-zijde geschiedt vanzelfsprekend in het Portugees, met veel omhaal van woorden. Op mijn verzoeken om een Engelse vertaling wordt in het geheel niet gereageerd.
Als nabrander ontvang ik eind november alweer een rekening van de EDP, dit keer ruim 44 euro, die ik binnen 15 dagen moet betalen. Waarvoor is deze rekening? Waarop is dit bedrag gebaseerd? Geen idee. De EDP beantwoordt mijn vragen niet meer.
Ten einde raad bel ik mijn advocaat. Wat moet ik doen? Haar advies is om die 44 euro met spoed te betalen want de EDP sluit zomaar je energie af. Ook al is het onterecht. Ik betaal dus met spoed die 44 euro (en negentien cent).
Daarna, op maandag 11 december, zit ik noodgedwongen op kantoor bij mijn advocaat. De EDP is mij ruim duizend euro schuldig, dat is duidelijk bewijsbaar. De EDP eist elfhonderd euro en nog eens 44 euro zonder verklaring, dit is te gek voor woorden. Mijn advocaat is het met mij eens. Zij maakt een dossier met alle documenten en bankafschriften en gaat onmiddellijk contact opnemen met haar collega in Lissabon.
De zaak is nu onder advocaten, dus even maak ik mij geen zorgen meer. Onterecht naar blijkt, want op woensdagmiddag 13 december zitten we zonder stroom. Huis dood. Kaarsen aan, open haard aan en ’s avonds dan maar naar een restaurant. Ik bel mijn advocaat, die zeer verbaasd is. Dinsdag nog contact gehad met de advocaat van EDP. Zij gaat er onmiddellijk achteraan. ’s Avonds hoor ik dat de EDP-advocaat de volgende dag, donderdag, aan de slag gaat. Nu volgen tientallen telefoontjes met mijn advocaat en haar assistente totdat mijn mobiele telefoon ermee ophoudt. Donderdagmiddag zitten we bij onze buren om de telefoons op te laden en via de laptop de nodige handelingen te verrichten. Zoals op advies van mijn advocaat dan in godsnaam maar die dikke elfhonderd euro betalen, ook al weten we niet waarom. Ja, om de stroom weer aan te sluiten. De zeer bereidwillige assistente (genaamd Mali) van mijn advocaat doet de communicatie met de EDP, gelukkig. Zij komt met een referentie en een code. Ik moet via de Multibanco onmiddellijk die ruim 1100 euro overmaken, dan wordt binnen vijf uur de stroom weer aangesloten. Ojee, ik heb even zo’n bedrag niet op mijn Portugese bankrekening staan. Kan het ook via mijn Nederlandse bank? De EDP int daar toch al volledig automatisch (en dubbel) de gelden die zij wil ontvangen. Kan die 1100 euro er ook nog wel vanaf. Maar nee, eigenlijk kan dit niet volgens de EDP. Het moet Multibanco zijn. Dat is de regel voor wanbetalers… Dan belt Mali weer. Ja het kan toch. Na veel overleg tussen Mali en de EDP krijg ik een referentie en bankrekeningnummer en kan ik meteen per banktransfer het geld overmaken. Dan komt het ook in orde. Dus bij de buren maak ik via de laptop ruim 1100 euro over naar de EDP. Een uur later krijg ik van mijn bank een betaalalert: het bedrag is overgeboekt naar de Banco Commercial in Portugal. Een kopie van de afschrijving mail ik naar Mali en die mailt het door naar de EDP.
Zo gaat de tweede stroomloze dag voorbij. Dus wij weer naar de kaarsen en de open haard en daarna naar het restaurant in het dorp. De buren nodigen ons uit om de volgende dag bij hen te komen douchen. Mijn echtgenote heeft inmiddels samen met de buurvrouw de gehele inhoud van onze diepvriezer overgebracht naar een leegstaande diepvriezer in een huis dat in de zomer wordt verhuurd. De EDP houdt ons goed bezig.
Op vrijdag, onze derde dag zonder stroom, staan we hoopvol op in een koud huis zonder vloerverwarming en zonder stromend water. Gelukkig hebben we een zwembad vol water. Plus flessen mineraalwater in de (donkere) kelder. We verwachten deze dag uiteraard weer stroom. We hebben nu alles betaald, soms dubbel en tevens onterecht, en we zijn al tientallen jaren een goede klant van de EDP (hoeveel hebben we hen al betaald? Zeventig, tachtigduizend euro?) dus ze laten ons niet in de kou zitten. Haha. Toch wel. Mijn buurman adviseert me om naar de EDP-winkel te gaan, persoonlijk contact helpt soms. Dus rijd ik naar Tavira en vind met enige moeite in een achterafstraatje de EDP-vestiging. Een klein winkelpandje met een balie waarachter een niet onaantrekkelijke EDP-adviseuse. Gelukkig is er maar één mevrouw voor mij, hoewel die vrij lang werk heeft. Volgens mij wordt er ook over familie, kinderen en het weer gepraat, maar dit soort sociale gezelligheidbabbel ben ik wel gewend in Portugal. Het is net als in het postkantoor. Na mijn uitleg heeft de adviseuse met mij te doen, al 3 dagen zonder stroom dat is erg, vindt zij. Ze gaat onmiddellijk bellen na mijn ‘contribuente’ nummer te hebben verkregen. Er volgt een lang gesprek waarbij ze van mij alle betalingsbewijzen verlangt, maar de kopieën die ik bij me heb voldoen niet. Zij wil het bewijs zien van de Banco Commercial, dat daar het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de EDP. Zo’n bewijsstuk kan ik niet overleggen. Heb ik al eens via mijn Nederlandse bank naar geïnformeerd, maar dat soort kopieën worden niet verstrekt. Zo zit ik na een kwartier terneergeslagen op een plastic stoel terwijl het hokje volstroomt met zorgelijke Portugese klanten. Mijn zaak is afgewezen, de adviseuse kan niets voor mij doen. Het lijkt op de wachtkamer van de sociale dienst. Kaal, treurig, druk en muisstil. Na mijzelf weer uit de diepe dip te hebben getrokken, verlaat ik het EDP- adviescentrum en rijd terug naar huis. Of liever gezegd, naar de buren. Onderweg belt Mali. Zij is erachter gekomen dat ik geen stroom krijg omdat men bij de EDP ontevreden is over de toegezonden kopieën van de betaling. Het moeten fotografisch gereproduceerde schermopnames zijn, rechtstreeks gefotografeerd van het betaalscherm van mijn Nederlandse bank. Want een gewone kopie of een pdf is niet geldig, daar zou ik immers zelf wijzigingen in kunnen aanbrengen…
Mijn hemel, na zovele jaren trouwe klandizie, word ik met groot wantrouwen en argwaan bejegend. Alsof ik de EDP zou willen oplichten, dezelfde EDP die mij nog minstens duizend euro schuldig is…
Gelukkig logeert bij mijn buurman een broer die weet hoe je makkelijk een schermprint kunt maken met een windowsprogrammaatje. Dat helpt. Dus snel op vrijdagmiddag de vereiste schermprints gestuurd. Via Mali, de meevoelende assistente, hoor ik een uurtje later dat misschien vanavond nog de stroom wordt aangesloten. Misschien… Op dat moment besluit ik spontaan om naar een hotel te vertrekken. Het is genoeg zo. Na het weekend zien we wel verder. We willen in bad.
Op maandag hoor ik van Mali dat in de namiddag de stroom zal worden aangesloten. Is het zeker? Nou ja, zij denkt van wel. Wij zijn in de buurt van Mértola – erg leuk stadje – en besluiten voor alle zekerheid nog een nacht in een hotel door te brengen, het Museumhotel aan de rivier de Guadiana, gebouwd op een Romeinse nederzetting die via een glazen vloer te bewonderen is. Op dinsdag rijden we vol vertrouwen naar ons huis dat inmiddels wel weer een beetje opgewarmd zal zijn. Helaas nee. Huis is koud en dood. Eerst even vloeken en dan maar weer bellen met die lieve Mali en zij weer met de EDP in de slag. Nee hoor, volgens de EDP hebben we stroom. Maandagavond nog aangesloten. Die domme Hollanders moeten gewoon in hun huis even op de knop drukken. Knop? Welke knop. Wij hebben geen knop, wij hebben een schakelkast met honderdeenentwintig schakelaars plus drie hoofdschakelaars. En die staan allemaal op ‘on’. Mali weer bellen met de EDP. Antwoord: nee dat kan niet. De stroom is aangesloten. Meneer moet dan maar de ‘Avaria’ bellen, de storingsdienst. Mali geeft mij het nummer, dat ik al ken. Maar zo’n 800-nummer kun je alleen bellen met een Portugese telefoon. En onze vaste telefoon in huis werkt niet zonder stroom. En mijn mobiele Portugese telefoon van de Meo is leeg. (Trouwens over de Meo zou ik ook nog wel een paar verhalen kunnen schrijven.) Ik leef met mijn Nederlandse mobiele telefoon, die bijna drie dagen zonder opladen kan (prima apparaat) en kan dus geen 800-nummer bellen. Dat is de EDP service aan buitenlanders, zonder Portugese telefoon geen toegang. Mali dus weer terugbellen naar de EDP. Legt uit dat haar cliënt een buitenlander is en dat ze wel eens wat toeschietelijker om niet te zeggen toegankelijker mogen zijn, want haar buitenlander brengt elke maand meer dan 500 euro in het EDP-laatje. Na enige halsstarrige tegenwerking weet Mali het voor elkaar te krijgen dat er een technische man komt kijken wat er aan de hand is. Maar o wee als het alleen maar een druk op de knop is, welke knop dan ook, dan gaat dit ons tientallen euro’s kosten. Diezelfde dinsdag gaat het niet meer lukken. Dus wij weer naar een hotel, in Olhão. We moeten de EDP garanderen dat we de volgende ochtend om 10 uur thuis zijn, want dan komt er persoonlijk een EDP-expert om op de knop te drukken….
Uiteindelijk op woensdagmorgen tegen de lunch – een wéék na de afsluiting – word ik gebeld door de firma Joaquim Henriques. Zij zijn gestuurd door de EDP en willen weten waar mijn huis is. Ik leg het drie keer uit, maar dan hebben ze toch liever dat ik naar het dorp kom om hen daar op te halen. Dus een half uurtje later zie ik de bestelauto van Joaquim Henriques bij de supermarkt en rijden we achter elkaar naar ons huis. Daar opent de monteur onder uitleg aan zijn jeugdige leerlingassistent het EDP-kastje buiten de poort (altijd de kastjes buiten, zodat ze bereikbaar zijn voor de EDP, om eventueel de stroom af te sluiten) en tot zijn verbazing en meer nog die van de leerling en zeker die van mij, liggen er vier losse dikke draden in mijn kastje. Open en bloot. Open koperdraad met de stroom er vol op. De technische monteur vindt het héél vreemd. Ongewoon. Ik vind het gevaarlijk zelfs, die draden hoeven elkaar maar te raken en de hele buurt zit zonder stroom. Om over brand nog maar te zwijgen.
Binnen een kwartier heeft de monteur de draden gemonteerd en is er stroom in ons huis. Zonder dat we op welke knop dan ook hebben gedrukt. Dankjewel EDP. Nu nog mijn geld terug en al die kosten van hotels en restaurants.
Dit gaat nog een Ellendig Dure Poespas worden.
Natanel zegt
Onvoorstelbaar zeg! Ik hoop het nooit mee te maken. Succes met het terugvorderen van alle kosten!
Ellen Lanser zegt
Herkenning, herkenning, lieve landgenoot, hoewel dit verhaal wel héél extreem is. Ik ben inmiddels weg bij de EDP, want ik was het ook zat. Er zijn inmiddels wel meerdere aanbieders op de markt. Ik zit nu bij Elusa, die gewoon in bulk de stroom inkoopt bij de EDP, maar zij zijn dan eigenlijk meer tussenpersoon. Heel aardig, goeie service, ik kreeg zelfs met oud & nieuw een mailtje met de beste wensen van mijn contactpersoon. Aan te bevelen!
En nog 1 waarschuwing: de EDP lokt mensen met zogenaamde leuke aanbiedingen, maar als je dan de kleine lettertjes leest, weet je dat je minstens het dubbele gaat betalen.
Sterkte met de afwikkeling van dit gebeuren, ik vermoed dat je elke dag tot alle goden in het universum mag bidden dat ze met je zijn in het gevecht met deze moloch!
Jacqueline zegt
Ik ben ook overgestapt op een andere commerciële tussenpartij, Iberdrola. De manager ging zelfs mee naar de rechtbank om voor mij te getuigen tégen EDP. Dus erg loyaal. Maar EdDdistr. blijft de netbeheerder dus we zijn (indirect, maar nog steeds erg fraudegevoelig) afhankelijk van EDP.
Jacqueline zegt
Ik ben sinds eind 2012 in een heftige strijd geraakt met EDP. De meter werd gewisseld zonder dit aan ons te melden. Wij kwamen erachter toen de rekening waar automatisch de betaling van afging totaal leeggeplukt bleek te zijn door EDP met rekeningen van 1200,- per maand. In die periode kregen we gek genoeg ook geen papieren rekeningen meer toegestuurd. Noch digitaal… Omdat ik in het ziekenhuis lag, werd het geld gewoon weggenomen en geen haan die ernaar kraaide… Hoe konden we dit ook weten? Twee advocaten, 30 bezoeken en evenzovele mails en telefoongesprekken zelfs met dé manager van EDP in Lissabon. Mails en telefoongesprekken met de ‘ethics manager’, de ombudsman van de EDP, na toesturen bewijzen van de malversaties was hij niet meer te bereiken. Mails aan de Nederlandse consul (helaas ik kan niets voor u doen), telefoongesprekken met de vertegenwoordiging van de Europese commissie in Lissabon (zolang het niet in strijd is met de mensenrechten kunnen we niks voor u doen), ondertussen ís het in strijd, dus die moeten we aangaan. Er is een artikel aan gewijd in Algarve Resident (google maar EDP). Deco, de consumentenorganisatie heeft stapels klachten over EDP. En EDP staat in de lijst van sustainable bedrijven van de AEX-index… een zekerheid voor beleggers dat ze een verantwoord, duurzaam, ethisch handelend bedrijf zijn… je zou erom moeten lachen als ’t niet zo diep en diep triest is… Graag contact met mij als u ook slachtoffer bent. Gezamenlijk zijn we sterk! PS: Het hoofdkantoor is in Nederland gevestigd in Amsterdam, fijne financiële constructie om de Portugese belasting te ontduiken… héél eerlijk bedrijf!
Frank zegt
Goeie suggestie: overstappen en wel direct. In Nederland klagen ontevreden klanten niet, daar hoor je gewoon nooit meer wat van. Portugal is een ‘oud’ land met een romaanse wetgeving. Recht halen is bijna onmogelijk. Daarom blijf ik zo ver mogelijk weg van de autoriteiten. En als je dan slechts te maken hebt met de vriendelijke middenstand is er weinig aan de hand.
C. Oomen zegt
Wat een drama, echt onvoorstelbaar. 3e wereldland-niveau. Als ik het zo lees heb je je nog heeeeel netjes gehouden……. Sterkte met het terugvorderen en geniet van het herstelde comfort…..
Scarlett Verkuijlen zegt
Maar hoe kwamen die draden nou los in dat kastje te liggen?
Ik wens jullie sterkte, en hoop zelf nooit zoiets mee te maken.
Jacqueline zegt
Die losse draden zijn ook een bewijs… De EDP zegt dat alleen hún mensen toegang tot deze kastjes hebben. Toen je afgesloten werd, hebben de EDP-electriciens dat in dat bewuste kastje gedaan.
Christian Oerlemans zegt
Beste Scarlet, de EDP had kennelijk iemand langsgestuurd om de kabels los te maken. Hebben wij niets van gemerkt, ook geen aankondiging of bericht, zoiets schijnen ze gewoon te mogen doen (is in NL verboden).
Cees verdonkschot zegt
Wat een rampverhaal Christian! Ga je nu ook van leverancier veranderen. Ben benieuwd.
Groet,
Cees
Nicole zegt
Het zijn BOEVEN, die gasten van de EDP. Maar nu je weer stroom hebt, zou ik het er niet bij laten zitten. Wij wonen zelf ook in Tavira, hebben óók een akkefietje met de EDP en inderdaad, ze communiceren niet in het Engels. Lezen kunnen ze het echter uitstekend.
Wat je zou kunnen doen, is een gestructureerde klacht over hen indienen bij de organisatie Livro de Reclamações. Daar zijn ze niet dol op! Het is een onafhankelijk instituut dat de “molochs” op het rechte pad moet houden. Deze organisatie heeft een Engelse site: https://www.livroreclamacoes.pt/inicio
Daarnaast zou je de advocaat eens kunnen vragen of het zinvol is, om deze case voor te leggen aan Deco-proteste. Dat is de Portugese “consumentenbond”, want alhoewel je soms machteloos lijkt, ben je het nooit!
Jacqueline zegt
Beste Nicole, natuurlijk moet je altijd in het livro de reclamações schrijven, alleen al als bewijs dat de klacht er ís. Maar na 5 klachten hierin weet ik dat dit niets oplevert. Ook de Deco doet absoluut z’n best. Maar EDP vindt zichzelf blijkbaar boven de wet staan. Het enige dat we nog kunnen doen, is ze raken waar het geld kost. Dus anderen (aandeelhouders) erop attenderen wat hier gebeurt en daarnaast Europa inschakelen en ze voor ’t gerecht brengen. Dit gaat niet alleen buitenlanders aan; iedereen is slachtoffer. Het moet een keer stoppen.
Christian Oerlemans zegt
Beste Jacqueline,
Bedankt voor je tips en begrip. Ik zou de EDP graag voor het gerecht brengen, maar mijn Portugese advocate begint al te zuchten als ze het begrip EDP hoort. Om te beginnen zal ik mijn verhaal maar eens in het Engels vertalen en rondsturen naar alle magazines en kranten. En naar de Deco uiteraard. Eigenlijk ben ik nog steeds enigszins lamgeslagen dat een utiliteitsbedrijf zulke streken uithaalt.
Frank zegt
Goeie suggestie Nicole. Restaurants zijn er ook benauwd voor.
Henk zegt
Ben benieuwd naar wat u had gedaan als uw verbruik in Nederland zo was toegenomen. Heeft u in Nederland wel eens met de Nuon gecommuniceerd over een verschil van mening?
Elektrameters zijn geijkt en geven altijd aan wat u verbruikt.
Wij zijn en blijven gasten in dit land! Als het je niet bevalt kan je of terug naar Nederland of je koopt een goed aggregaat of je gaat over op zonne-energie! Heeft u er bij een calamiteit geen last meer van!
Van de 1000 klanten bij de EDP zijn er altijd wel een paar die niet tevreden zijn en/of problemen hebben. Jammer dat zo 1 negatief artikel in Portugal Portugal terecht is gekomen!.
Jacqueline zegt
Pardon Henk, u weet absoluut niet waar u het in dit geval over heeft. Ik ben het met u eens dat buitenlanders gasten zijn en zich daar ook naar horen te gedragen, maar een bedrijf dat stroom levert, hoort eerlijk én ethisch te handelen. Bij EDP is dit absoluut niet het geval. Juist doordat wij gasten zijn en een wellicht voor EDP aantrekkelijk slachtoffer wil dat nog niet betekenen dat we het daar dan maar bij moeten laten zitten. Daar hopen en rekenen ze wellicht wel op, Portugees is een lastige taal. Echter als je zoals ik ’s nachts door de EDP gebeld wordt met de mededeling in het Engels, dat ik de klachten moet stoppen tegen EDP en dat ze mij en m’n familie weten te wonen… dan vraag je je wel af wat je status als gast dient te zijn. Ik denk dat wij dan juist op moeten treden tegen dit bedrijf door de Portugezen te ondersteunen. Zij zijn écht bang! Niet verwonderlijk met een historie van dictatuur. Wij buitenlanders moeten het verschil hierin maken. Niet alleen of juist voor onszelf maar met en vóór de Portugezen.
J. Hinderks zegt
Klopt helemaal, fijn land, fijne mensen. Wel belangrijk hier is contacten hebben en de taal kunnen spreken.
Jacobus zegt
Henk je hebt zeker boter op je hoofd dit is niet het eerste verhaal over de EDP
Henk zegt
Herken mij absoluut niet in uw reactie!
Wie boter op zijn hoofd heeft, kan dan misschien wel aanmerkingen hebben op anderen, maar is zelf ook bepaald niet onschuldig: er valt hem- of haarzelf ook wel het een en ander te verwijten.
Frank zegt
Daar valt veel over op te merken. De nieuwe slimme digitale meters in Nederland blijken fraudegevoelig in die zin dat ze dimmers niet herkennen en LED lampen ook niet. Zo kan een 2Watt lampje, 200Watt worden (Kassa).
Ton Haak zegt
Wat een gezellig geschreven verslag. Ik moest ervan grijnzen. Zoveel frustratie en dan toch luchtige zinnen pennen, da’s knap. Ik heb zelf, tot dusver, geen onvergetelijke verschrikkingen meegemaakt, althans niet met EDP (praat me niet over de negen maanden die het duurde om mijn auto uit de VS in Portugal ingeklaard en van de kade in Lissabon te krijgen, maar wie verhuist nu ook z’n auto naar een ander continent. Eigen schuld). Dankzij Chr. Oerlemans voel ik mij nu wel gewapend tegen een mogelijk toekomstig gevecht met welke bureaucratie ook—dat kan alleen maar meevallen. Denk ik. Hoop ik. Ik blijf benieuwd naar het eind van het verhaal, of dat “gestolen” geld ooit terug wordt gestort, of dat het gewoon in Qatar in goud-op-snee paleizen wordt geinvesteerd.
Christian Oerlemans zegt
Beste mensen, vrienden zou ik bijna zeggen,
bedankt voor jullie bijval. Gesterkt zal ik de strijd aangaan, maar eerlijk gezegd vrees ik dat dit een moeizame en langdurige strijd zal worden. Mijn huidige advocate is veel te lief, dus ik zal een advocaat moeten zien te vinden die echt strijdvaardig is. Suggesties?
Met groet aan iedereen van de Portal,
Christian
Christian Oerlemans zegt
Even als laatste klapper: vandaag kreeg ik 2 x 1086,67 terug op mijn bankrekening… hoewel ik maar 1 x teveel had betaald. Op Mijn EDP staat: geen achterstallige betalingen, a pagar 0,00.
Heeft mijn publicatie hier dan toch geholpen? Of is het gewoon een administratieve janboel bij de EDP…
Winy Schalke zegt
Hallo Christian, fijn voor je dat het toch uiteindelijk is teruggestort. Het zou een leuk idee zijn als deze publicatie heeft geholpen, maar ik betwijfel of de EDP wel Nederlands verstaat 😉 Of zou iemand op het hoofdkantoor in Nederland dit gelezen hebben…?
J. Hinderks zegt
Alles kan hier, verbaas u niet, verwonder u slechts, je kunt zelfs rekeningen vanzelf oplaten lossen als je de contacten maar hebt.
Hanneke zegt
Dat is prachtig nieuws!
Francoise Vandenberghe zegt
Beste Christian Oerlemans,
Ik heb ook zo mijn problemen met EDP, niet zo heftig als die van u (wat een verhaal, fijn te horen dat u alles terug hebt gekregen) maar toch, heel frustrerend! Ik ben nu in Nederland aan het werk maar heb een huisje in Corujeira (Guarda), ik heb een debito direto, 2-maandelijks automatisch incasseren door EDP. Twee jaar klant van hun, moet zeggen dat zij behoorlijk arrogant zijn maar enfin het liep. Tot verleden jaar okt. mijn Portugese bankrekening geblokkeerd was (zonder reden). Ik was zelf daar dus kon ik nog net op tijd gaan betalen op hun kantoor. Medewerker van de bank heeft geregeld dat mijn rekening gedeblokkeerd werd, hij begreep ook niet waarom deze geblokkeerd was. Volgens hem was het Portugese bureaucratie, buitenlanders etc. Maar nu kwam ik erachter dat sinds okt. EDP niet meer incasseert! En zij mij hebben afgesloten!!! Dit zonder bericht, niks van hun mogen horen, sturen wel reclame naar mijn e-mailadres. Ik heb berichten gestuurd, telefoontjes (kan mij redelijk redden in het Portugees omdat ik Frans en Spaans kan) maar met hun is het bijna onmogelijk om te communiceren. Nu krijg ik opeens wel rekeningen binnen via mijn e-mail. Achterstallige rekening en een eindafrekening. Die wil ik dus wel betalen maar dat wordt mij onmogelijk gemaakt, ik krijg van hun geen bankrekening, moet naar kantoor om te betalen, totaal geen begrip dat ik niet zomaar even weg kan!
Misschien kunt u mij helpen? ik las in uw verhaal dat u wel een bankrekeningnummer van het EDP hebt gekregen, mag ik dat van u hebben? Daar zou ik u echt dankbaar voor zijn. Ik ga in mei naar Guarda en ik overweeg om een andere elektramaatschappij te nemen, EDP heeft geen monopolie meer, dit heb ik ook via deze site begrepen en zelfs een tip over een andere maatschappij gekregen.
Ik lees al langer jullie blogs (leuk en leerzaam) en heb mij nu ook ingeschreven voor de nieuwsbrief.
Ik hoop dat het u goed gaat.
En dat u mij kan helpen met dat bankrek.nr.
Met vriendelijke groet,
Francoise
Martina zegt
Hallo, je moet vragen bij EDP naar de referentie en entidade via de telefoon en gewoonweg zeggen dat je betaalt per multibanco.
Martina zegt
beide, hou die 1x 1086.67 maar even vast daar komen ze nog wel voor. Stop alle automatische incasso van welke bank of bedrijf. Geef elke maand de meterstand door op hun website en het gelazer stopt vanzelf. Kosten van rond de 3.50 euro mag dan niet op de factuur staan omdat je die zelf doorgeeft en stap over naar een ander bedrijf.
Lia zegt
Fijn dat het allemaal geregeld is! Maar…. als je het over bureaucratie hebt en dit soort gekke fouten, kunnen ze er in Nederland ook heus wel wat van. Jaren geleden heb ik vergelijkbare (hoewel minder dure) akkefietjes gehad met waterbedrijven in Nederland. Afkloppen, maar hier in Portugal ken ik dit niet eerlijk gezegd. 🙂
Het grote verschil vind ik dat iedereen hier altijd vriendelijk blijft en in ieder geval probeert je te helpen. Op het moment dat zoiets in Nederland gebeurt, word je aan alle kanten afgeblaft. En heus, ook daar komt het voor!
Ik heb op een gegeven moment uitgezocht wie de hoogste directeur van het bedrijf (in Nederland) was en die ’s avonds op een feestje gebeld. De volgende dag hadden we weer water. 🙂
Niet erg aardig misschien, maar wel effectief gelukkig. Toen zaten we al een week (onterecht) zonder water! En dat was in Nederland.
Dus, ja, dit is heel ellendig, ik ken het verschijnsel. Maar ik denk niet dat dit aan Portugal ligt, zeker niet als je erbij vertelt dat dit niet eens een echt Portugees bedrijf is.
Bureaucratie, ja, dat is volgens mij Europees (of Westers misschien), maar ik ken hier alleen maar vriendelijkheid, onder alle omstandigheden. En dat is heel veel waard!
J. Hinderks zegt
Uw artikel met aandacht gelezen. Belangrijk is, als u hier in Portugal iets wilt doen, dat u zelf de wijsheid in pacht hebt en de taal kunt spreken. Ontbreekt dit dan moet u goede contacten hebben, die het een en ander kunnen regelen, want goede contacten versnellen alles.
Als u een woning koopt, koopt u ook alle ellende van de vorige bewoner, dus op moment van het passeren van de akte moet er nergens meer een rekening openstaan, want na het zetten van uw handtekening komt die ten laste van u, kan ff duren maar ze gaan u vinden.
Vorig jaar werd ik benaderd door iemand in Nederland die een huis wou kopen. Al snel had ik er een voor de man, dat is niet moeilijk. Ik bood voor de man 40.000 minder want ik rook dat het huis weg moest. En dit laatste klopte, ze lagen in scheiding en wilden een deel van het geld contant. Na enig spitten kwam ik erachter dat er 50.000 openstond bij de bank, toen ff naar het belastingkantoor, daar bleek een stapeltje van 12.000 euro open te staan en ook de EDP moest nog geld ontvangen. Juridisch heb ik alles zo geregeld dat alle rekeningen zijn betaald bij bovenstaande instanties, toen de akte passeerde bij de notaris bleef er nog 1.500 euro over voor de verkoper. Had ik het niet zo geregeld, was de Hollandse koper zijn geld kwijt geweest aan de verkoper en was hij opgezadeld met alle rekeningen hierboven beschreven.
Je moet het goed weten in dit mooie land, anders hang je.
Arlette zegt
Graag wil ik u er op attent maken dat bij een escritura ” vrij van lasten” moet staat vermeld.
Een hele mooie is deze die ik een keer tegenkwam: “completamente livre de todo e qualquer ônus judicial ou extrajudicial, hipoteca legal ou convencional, foro ou pensão.
Winy Schalke zegt
Ik kan Arlette van harte aanbevelen. Haar bureau BeiraJuda helpt al jarenlang bij allerlei bureaucratische problemen (in de Beiras). Uiteraard ook om deze waar mogelijk te voorkomen.
Jan Blanckaert zegt
Inderdaad, voor wie als buitenlander een huis koopt en de taal niet spreekt, is het moeilijk om de beste keuze te maken voor de utilities en alles moet vlug gaan. Later veranderen is nog moeilijker. Daarom is het goed om in de eerste jaren de diensten van een (goede) huismanagementservicecompany te gebruiken die met de taal en gebruiken kan helpen.
Ik heb zelf een huis gekocht in Fuseta in 2013 en heb gelukkig nog geen problemen gehad, maar ik maak nog gebruik van dergelijke huismanagementservicemaatschappij. Na het lezen van dit verhaal zal ik wel even nakijken of ik beter van EDP naar Elusa zal overstappen.
Misschien iets voor de Portugal portal om meer van die praktische suggesties op te lijsten zodat leden bij efficiënte en bedrijfsvriendelijke diensten kunnen aansluiten.
Christian Oerlemans zegt
Het is inmiddels mijn derde huis hier (sinds bijna 25 jaar) en eerlijk gezegd pas één keer hiervoor een klein EDP-probleem gehad. Vlak voor Kerst werd gedurende een half uur een te hoog voltage geleverd, waardoor mijn inductiekookplaat het begaf. Na enig getouwtrek via mijn inboedelverzekering gaven ze uiteindelijk hun fout toe (bevestiging) waarna de verzekering uitbetaalde. Dus geen schade. Maar ook geen kerstdiner.
Uiteraard weet ik dat je bij aankoop ernstig moet opletten. Overigens schijnt een dergelijke achterstalligheid na tien jaar te verjaren… volgens mijn advocaat.
Peter R zegt
U klaagt erover dat de EDP niet in het Engels communiceert. Dat lijkt mij eerlijk gezegd volstrekt vanzelfsprekend. Als u daarover geïrriteerd bent, is de toon alvast gezet en dat helpt allemaal niet mee bij de afwikkeling. Ik had de zaak gezien de taalproblemen uit handen gegeven aan een oude rot in de omgang met de inderdaad verschrikkelijke Portugese bureaucratie.
Overigens: Frans als communicatietaal zou in Portugal meer voor de hand liggen dan Engels, maar daar was u vast ook niet tevreden mee geweest.
Christian Oerlemans zegt
Beste Peter,
Je hebt gelijk. Natuurlijk is Portugees hier de voertaal. Maar, met hier in de Algarve voor zover ik weet 20% buitenlanders (werkend/woonachtig) zou ik mij een 2e taal op de website kunnen voorstellen.
Overigens spreek ik vrij aardig Portugees, maar heb ik voor deze discussie mijn (Portugese) advocaat ingeschakeld.
Frans kom je inderdaad ook nog veel tegen, wij hebben Portugese vrienden in het noorden die vloeiend Frans spreken.
Frank Witvliet zegt
Wij wonen hier 4 jaar en ik spreek heel aardig “restaurant”-Portugees. Dat gaat goed. Meer heb ik eigenlijk niet nodig, want de jonge Portugezen spreken bijna allemaal Engels. En voor de rest helpt mijn Frans me behoorlijk. Lezen lukt, verstaan is heel iets anders. Mijn vrienden in Lissabon vinden Algarviaans hetzelfde wat wij Hollanders van Fries en Limburgs vinden: zwaar dialect. Ik ben benieuwd of ik de taal ooit leer, ook omdat ik er niet zeker van ben er ooit interessante gesprekken mee te zullen hebben.
Winefred Witvliet zegt
Wat een ellendig verhaal. Vreselijk! Wij (de buren van Vila Melro) zijn blij dat de draadjes weer aan elkaar geknoopt zijn. Ook wij zijn volledig afhankelijk van stroom. Twee keer hebben we via het servicenummer de EDP moeten inschakelen. Dat verliep vlot, binnen een uur werd de storing verholpen. Hopelijk is de EDP- nachtmerrie inmiddels voorbij.
christian zegt
Leuk van je te horen Winefred, waar ligt Vila Melro?
Winefred Witvliet zegt
Van je buren moet je het hebben!! We kijken op jullie huis en jullie zien ons huis liggen (met het torentje).
christian zegt
Grappig, maar nooit kennis gemaakt dus.
Winefred Witvliet zegt
Nee, inderdaad! Misschien moeten we daar in de toekomst wat aan doen. We wonen dichtbij, maar ver genoeg weg om elkaar niet tegen te komen! Dus…….
christian zegt
We zijn volgende week even naar NL tot begin feb. Daarna van harte welkom voor een kop koffie of een glas.
Ons tlf nr. 289 798 095, email o.a. info@willkellermann.com = Willemine.
Winefred Witvliet zegt
Leuk, gaan we doen. Begin februari nemen we contact met jullie op.
Tot dan, Frank en Winefred
Francoise Vandenberghe zegt
Ik ben nieuw hier. Zoals je kunt lezen in mijn bericht heb ik nu ook al behoorlijk wat problemen met Edp.
Maar wat u meemaakt of heeft meegemaakt, dat is echt maffia. Wat eng zeg!
Ik las het met open mond, kan dit niet bevatten.
Sterkte,
Francoise
christian oerlemans zegt
Beste Françoise,
helaas heb ik niet meer kunnen uitvinden via welk bankrekening nummer ik uiteindelijk de zaak heb afgehandeld. Maar ik kijk nog even verder.
Met groet,
Christian
christian oerlemans zegt
Hierbij de rekeningnummers van de EDP, die ik heb en heb gebruikt.
Succes,
Christian
PT50 0033 0000 4536 6400 1600 5
PT50 0018 0003 4690 8208 0202 8
PT50003300004521729224505
Francoise Vandenberghe zegt
Beste Christian
Wat tof van jou, zo’n snelle reactie. Hartstikke bedankt!!!!
Kan ik ooit eens iets voor jou doen? laat mij weten!
Vele groeten
Francoise
KW zegt
L.S.,
Ik heb het verhaal en de reacties daarop gelezen. Helaas herkenbaar en ook wij hebben problemen met de EDP maar die zijn gelukkig niet van die omvang als welke ik gelezen heb. Wij hebben ook gemerkt dat klachten ingediend volgens hun/jouw EDP-pagina telkens geannuleerd worden. Mogelijk omdat deze correspondentie in het Engels gaat. Je kunt daarom het beste met je “voeten” stemmen. Dit wil zeggen naar een concurrent overstappen, wat wij ook gaan doen. Een tip willen wij jullie niet onthouden; wij hebben een rekening bij Millennium Bank. Daar kun je een maximum geven aan je direct debet bedrag van één leverancier. Als je bijvoorbeeld 20% het gebruikelijke periodieke bedrag verhoogt, kunnen zij in principe niet meer dan 20% extra afhouden. Hiermee voorkom je dat ze grote bedragen boven bijvoorbeeld € 1000 proberen af te houden.
Christian zegt
Bedankt voor de tip Millennium BCP. Ik heb inderdaad een maximum gezet op automatische afschrijvingen.
Overstappen naar een concurrent…sja, in Portugal nog niet zo eenvoudig als in Nederland helaas.
Françoise Vandenberghe zegt
Beste Christian,
Herinner jij je mij nog, had ook zoveel problemen met EDP maar ondertussen opgelost door de mensen uit het dorp. Die zijn de rekening op kantoor gaan betalen maar dat was nog niet genoeg om weer aangesloten te worden. Er kwam nog een eindafrekening (ik durfde geen gebruik te maken van een van de 3 reknr die je mij hebt toegezonden, waarvoor ik je nogmaals bedank) dus weer geen automatische incasso omdat ik natuurlijk ondertussen afgesloten was. Nogmaals hulp ingeroepen van de mensen uit Corujeira, veel e-mails naar EDP gestuurd en zag opeens op Mijn edp online dat ik weer aangesloten was en zij weer automatisch gaan incasseren (ben benieuwd hoe lang dit goed gaat). Kreeg nog bericht dat zij lang hadden gewacht met afsluiten (1 maand) zij hebben afgesloten op kerstavond! ha ha
Enfin, dit is opgelost, maar moet nog echt zelf zien. Over een paar weken gaan wij en zal maar eens een gesprekje hebben op kantoor EDP.
Veel groetjes,
Francoise
Christian Oerlemans zegt
Ja Francine ik weet het nog. Edp heeft voorkeur voor Kerstmis om af te sluiten?
Groet, Christian
Françoise Vandenberghe zegt
Sorry, maar ik moet hier wel om lachen, de ironie!! Maar toch…. zo leuk de mensen (niet EDP) gaan er ook op deze manier mee om: maak je niet druk dat kennen wij! Daarom staan wij hier op het kantoor van EDP (wij brengen onze tijd wel liever anders door), niet omdat wij zo stom zijn, maar omdat wij geen internetbereik hebben bv. En de mensen die daar werken voelen zichzelf dan ook en beetje belangrijk!!! Oh, is voor sommigen weer een uitje toch??
Maar je zou er maar net zitten op kerstavond, dan heb je wel een verlichte kaarslichtavond. Dat vind ik zo mooi van dat land en de mensen …….. ik zou geen elektra echt missen. Heel veel groetjes,
Cerry zegt
Welkom in Portugal, ik lees niks geks (voor Portugese standaarden)
Sandra D. zegt
Heb ook een probleem met EDP, ben benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen, wij zijn aan het bouwen in de Algarve (buurt van Loulé), liggen helaas wat afgelegen als laatste huis in een doodlopende straat (alhoewel dichtsbijzijnde buur een aansluiting heeft op 200 meter van onze inrit) en zijn al meer dan 1 jaar via onze aannemer, architect en advocaat met EDP in contact voor een offerte voor aansluiting, al deze heren die voor ons werken worden van het kastje naar de muur gestuurd en tot op heden kan niemand duidelijkheid geven i.v.m. kosten voor eventuele aansluiting, enz … Boven lees ik over de Elusa, doen zij ook aansluitingen of enkel verbruik? Is er iemand die jullie kunnen aanraden met goede connecties naar EDP? Wij staan bijna op het punt om volledig Offgrid te gaan met twijfelen zolang we geen offerte ontvangen van EDP
Karel J.A.M. Want zegt
Bij Deco vind je een lijst met collega energie aanbieders. EDP heeft geen monopolie in Portugal, ook al stellen zij zich wel zo op.